Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/19910
Title: Retratos e autorretratos na pintura barroca: a dimensão visual na escrita da história
Authors: Tedesco, Cristine
Keywords: historyimageArtemisia Gentileschihistoriaimagenstoriaimmagine
Issue Date: 2018
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Cristine Tedesco, "Retratos e autorretratos na pintura barroca: a dimensão visual na escrita da história", in "Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Brasile-Italia: andata e ritorno. Storia, cultura, società. Confronti interdisciplinari", Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2018, pp. 329-347
Journal: Visioni LatinoAmericane 
Part of: Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Brasile-Italia: andata e ritorno. Storia, cultura, società. Confronti interdisciplinari
Abstract: The Author discusses the attitude of Artemisia as a woman and as an artist in the first half of the seventeenth century, analyzing the Gentileschi's visual production and her correspondence, addressed to dealers of her works – among them: merchants, diplomats, dukes, members of art academies and european patrons. The attention is based on the use of images in historical research, problematizing how the Gentileschi’s work contributes to think about her time, her culture and her biographical trajectory.
La Autora aborda el papel de Artemisia como mujer y artista en la primera mitad del siglo XVII, mediante el análisis de la producción de imágenes y cartas de la pintora para los negociantes de sus obras – incluyendo comerciantes, diplomáticos, duques, miembros de academias de arte y los mecenates europeos. La perspectiva considera el uso de imágenes en la investigación histórica, problematizando como la opera de Artemisia ayuda a pensar en su tiempo, su cultura y su trayectoria biográfica.
L’Autrice considera il ruolo di Artemisia come donna e artista nella prima metà del XVII secolo, analizzando la produzione di immagini della pittrice e le lettere destinate ai commercianti delle sue opere – tra cui mercanti, diplomatici, duchi, membri di accademie d’arte e mecenati europei. L'attenzione si focalizza sull'uso delle immagini nella ricerca storica, considerando come l'opera di Artemisia contribuisca a pensare il suo tempo, la sua cultura e la sua traiettoria biografica.
URI: http://hdl.handle.net/10077/19910
ISSN: 2035-6633
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Brasile-Italia: andata e ritorno. Storia, cultura, società. Confronti interdisciplinari

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VLA_18_2018_S_Tedesco.pdf551.44 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

28
checked on Jul 18, 2018

Download(s)

8
checked on Jul 18, 2018

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons