Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/19922
Title: La mediazione educativa e interculturale nell’adozione internazionale. Il contesto brasiliano
Authors: Magalhães, Manuela
Keywords: mediationintercultureinternational adoptionlanguagesmediacióninterculturaadopción internacionalidiomasmediazioneinterculturaadozione internazionalelingue
Issue Date: 2018
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Manuela Magalhães, "La mediazione educativa e interculturale nell’adozione internazionale. Il contesto brasiliano", in "Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Brasile-Italia: andata e ritorno. Storia, cultura, società. Confronti interdisciplinari", Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2018, pp. 510-526
Journal: Visioni LatinoAmericane 
Part of: Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Brasile-Italia: andata e ritorno. Storia, cultura, società. Confronti interdisciplinari
Abstract: The Author presents the experience made with the educational intercultural mediation, with special reference to the international adoption and the experimental project implemented from 2013 in some schools of Genoa, Italy. The project was created on the basis of the experiences made with the brazilian children adopted, and on their didactic, linguistic, educational and social insertion. The position of the mediator has become fundamental for the family and social inclusion.
La Autora describe la experiencia de la mediación intercultural educativa, con especial referencia al ámbito de la adopción internacional, a través del proyecto experimental implementado en 2013 en algunos institutos educativos de Génova, Italia. El servicio fue creado sobre la base de las experiencias realizadas con los niños adoptados de origen brasileña y su inclusión didáctica, lingüística, educativa y social. El mediador resultó muy valioso en la construcción de un caminho de inclusión en la nueva comunidad familiar y escolar.
L’Autrice illustra l’esperienza della mediazione interculturale e educativa con particolare riferimento all’adozione internazionale e al progetto sperimentale attuato dal 2013 in alcuni istituti scolastici genovesi. Nel progetto, nato dalle esperienze di bambini adottati di origine brasiliana e relativo inserimento didattico, linguistico, pedagogico e sociale, la figura del mediatore si è rivelata preziosa nel costruire un percorso di inclusione nella nuova comunità familiare e scolastica.
URI: http://hdl.handle.net/10077/19922
ISSN: 2035-6633
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Brasile-Italia: andata e ritorno. Storia, cultura, società. Confronti interdisciplinari

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VLA_18_2018_S_Magalhaes.pdf498.61 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

34
checked on Jun 21, 2018

Download(s)

15
checked on Jun 21, 2018

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons