Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/19928
Title: Dalla storia dell’arte genovese alla storia urbana carioca. Vicende del progetto 'Uma cidade em questão' (e del suo Autore)
Authors: Rosso Del Brenna, Giovanna
Keywords: urban historyRio de JaneiroGrandjean de MontignyPereira Passosfrench artistic mission 1816historia urbanaRío de Janeiromisión artística francesa 1816storia urbanamissione artistica francese 1816
Issue Date: 2018
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Giovanna Rosso Del Brenna, "Dalla storia dell’arte genovese alla storia urbana carioca. Vicende del progetto 'Uma cidade em questão' (e del suo Autore)", in "Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Brasile-Italia: andata e ritorno. Storia, cultura, società. Confronti interdisciplinari", Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2018, pp. 615-635
Journal: Visioni LatinoAmericane 
Part of: Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Brasile-Italia: andata e ritorno. Storia, cultura, società. Confronti interdisciplinari
Abstract: The opportunity to rethink a personal experience of "round trip", which dates back several decades, was too tempting to avoid being caught. The author tells how, having arrived at the Museu de belas artes of Rio de Janeiro, she started interdisciplinary research on European urban models in Latin America and designed the inaugural exhibition of the Solar Grandjean de Montigny, the home of the architect member of the French artistic mission in 1816, thus becoming the Cultural center of the Pontifical universidade católica do Rio de Janeiro.
La oportunidad de repensar una experiencia personal de "ida y vuelta", que data de varias décadas, era demasiado tentador para evitar ser atrapado. La autora cuenta que, al llegar al Museu de Belas Artes de Río de Janeiro, inició una investigación interdisciplinaria sobre modelos urbanos europeos en América Latina y diseñó la exposición inaugural del Solar Grandjean de Montigny, hogar del arquitecto miembro de la Misión artística francesa en 1816, convirtiéndose así en el Centro cultural de la Pontificia universidad católica de Río de Janeiro.
L’occasione di ripensare un’esperienza personale di “andata e ritorno”, che data di alcuni decenni, era troppo allettante per non essere colta. L’Autrice racconta come, approdata al Museu de belas artes di Rio de Janeiro, abbia avviato ricerche interdisciplinari sui modelli urbani europei in America Latina e progettato la mostra inaugurale del Solar Grandjean de Montigny, l’abitazione dell’architetto membro della Missione artistica francese del 1816, divenuta così il Centro culturale della Pontificia universidade católica do Rio de Janeiro.
URI: http://hdl.handle.net/10077/19928
ISSN: 2035-6633
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Brasile-Italia: andata e ritorno. Storia, cultura, società. Confronti interdisciplinari

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VLA_18_2018_S_RossoDelBrenna.pdf926.27 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

56
checked on Jun 24, 2018

Download(s)

40
checked on Jun 24, 2018

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons