Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/19930
Title: 'La bamba', “la” samba, la gamba. Il teatro di comunità: esperienze e teorie a confronto tra Italia e Brasile
Authors: Bernardi, Claudio
Innocenti Malini, Giulia
Keywords: community theatresocial theatreperformative practicescommunity developmentsocio-cultural actionteatro de comunidadteatro socialprácticas performativasdesarrollo comunitarioacción socio-culturalteatro di comunitàteatro socialepratiche performativesviluppo di comunitàazione socio-culturale
Issue Date: 2018
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Claudio Bernardi, Giulia Innocenti Malini, "'La bamba', “la” samba, la gamba. Il teatro di comunità: esperienze e teorie a confronto tra Italia e Brasile", in "Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Brasile-Italia: andata e ritorno. Storia, cultura, società. Confronti interdisciplinari", Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2018, pp. 650-660
Journal: Visioni LatinoAmericane 
Part of: Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Brasile-Italia: andata e ritorno. Storia, cultura, società. Confronti interdisciplinari
Abstract: As contemporary community relationships have become fragile and theatrical experience has developed into many forms, some performative practices have consciously taken on the aim of creating social relationships and the fabric of civil society. Both are heading in this direction, whereas the Brazilian community theatre, shared performative experience acts as a diagnosis social problems through performance; and the Italian social theatre, which is moving towards a tangibly changing action.
Hoy en día, ya que los lazos comunitarios son frágiles y la experiencia teatral se presenta en muchas formas, algunas artes performativas han asumido conscientemente objetivos de constitución de lazos sociales y de coabitación civil. En esta dirección se mueven el teatro de comunidad brasileño, que propone la experiencia performativa como lugar de un diagnóstico compartido y participativo de los problemas sociales creados con la representación, y el teatro social italiano que impulsa a la acción para el cambio.
Oggi che i legami comunitari sono fragili e l’esperienza teatrale si presenta in molteplici forme, alcune pratiche performative hanno assunto consapevolmente finalità di costituzione del legame sociale e della convivenza civile. In questa direzione si muovono il teatro di comunità brasiliano, che propone l’esperienza performativa come sede di una condivisa e partecipata diagnosi dei problemi sociali realizzata attraverso la rappresentazione, e il teatro sociale italiano, che si sospinge verso l’azione di cambiamento.
URI: http://hdl.handle.net/10077/19930
ISSN: 2035-6633
DOI: 10.13137/2035-6633/19930
10.13137/2035-6633/19930
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Brasile-Italia: andata e ritorno. Storia, cultura, società. Confronti interdisciplinari

Files in This Item:
File Description SizeFormat
VLA_18_2018_S_Bernardi_InnocentiMalini.pdf484.65 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

156
checked on Dec 15, 2018

Download(s)

34
checked on Dec 15, 2018

Google ScholarTM

Check

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons