Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10077/19930
Title: | 'La bamba', “la” samba, la gamba. Il teatro di comunità: esperienze e teorie a confronto tra Italia e Brasile | Authors: | Bernardi, Claudio Innocenti Malini, Giulia |
Keywords: | community theatre; social theatre; performative practices; community development; socio-cultural action; teatro de comunidad; teatro social; prácticas performativas; desarrollo comunitario; acción socio-cultural; teatro di comunità; teatro sociale; pratiche performative; sviluppo di comunità; azione socio-culturale | Issue Date: | 2018 | Publisher: | EUT Edizioni Università di Trieste | Source: | Claudio Bernardi, Giulia Innocenti Malini, "'La bamba', “la” samba, la gamba. Il teatro di comunità: esperienze e teorie a confronto tra Italia e Brasile", in "Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Brasile-Italia: andata e ritorno. Storia, cultura, società. Confronti interdisciplinari", Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2018, pp. 650-660 | Journal: | Visioni LatinoAmericane | Part of: | Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Brasile-Italia: andata e ritorno. Storia, cultura, società. Confronti interdisciplinari | Abstract: | As contemporary community relationships have become fragile and theatrical experience has developed into many forms, some performative practices have consciously taken on the aim of creating social relationships and the fabric of civil society. Both are heading in this direction, whereas the Brazilian community theatre, shared performative experience acts as a diagnosis social problems through performance; and the Italian social theatre, which is moving towards a tangibly changing action. Hoy en día, ya que los lazos comunitarios son frágiles y la experiencia teatral se presenta en muchas formas, algunas artes performativas han asumido conscientemente objetivos de constitución de lazos sociales y de coabitación civil. En esta dirección se mueven el teatro de comunidad brasileño, que propone la experiencia performativa como lugar de un diagnóstico compartido y participativo de los problemas sociales creados con la representación, y el teatro social italiano que impulsa a la acción para el cambio. Oggi che i legami comunitari sono fragili e l’esperienza teatrale si presenta in molteplici forme, alcune pratiche performative hanno assunto consapevolmente finalità di costituzione del legame sociale e della convivenza civile. In questa direzione si muovono il teatro di comunità brasiliano, che propone l’esperienza performativa come sede di una condivisa e partecipata diagnosi dei problemi sociali realizzata attraverso la rappresentazione, e il teatro sociale italiano, che si sospinge verso l’azione di cambiamento. |
Type: | Article | URI: | http://hdl.handle.net/10077/19930 | ISSN: | 2035-6633 | DOI: | 10.13137/2035-6633/19930 | Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale |
Appears in Collections: | Visioni LatinoAmericane 18 (2018), Supplemento al Numero 18. Brasile-Italia: andata e ritorno. Storia, cultura, società. Confronti interdisciplinari |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
VLA_18_2018_S_Bernardi_InnocentiMalini.pdf | 484.65 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
CORE Recommender
Page view(s) 50
279
Last Week
2
2
Last month
8
8
checked on Jan 22, 2021
Download(s) 50
97
Last Week
2
2
Last month
1
1
checked on Jan 22, 2021
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License