Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/20248
Title: Curve celebri: catenaria, cicloide, spirali
Other Titles: Famous curves: catenary, cycloid and spirals
Authors: de Colombani, Elena
Keywords: Didattica della MatematicaMathematics EducationGeometriaGeometryDGSDGSGeoGebraGeoGebraScuola Secondaria di Secondo GradoHigh Secondary School
Issue Date: 2017
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Elena de Colombani, "Curve celebri: catenaria, cicloide, spirali / Famous curves: catenary, cycloid and spirals", in: QuaderniCIRD, 15 (2017), pp. 7-46
Journal: QuaderniCIRD 
Part of: QuaderniCIRD 15 (2017)
Abstract: Student orientation plays a significant role to reduce academic drop out rates and has become an important part of in high school students'syllabus. In this paper we will illustrate the laboratory activities proposed in a series of lessons entitled "Famous curves: catenary, cycloid and spirals", and organized in the context of the orientation project "Moduli formativi: dalla scuola all'università". The specific nature of this project promoted the collaboration between university professors and high school teachers and inspired a teaching method that can have interesting applications in several teaching fields. The software GeoGebra was the main tool used for these activities.
Le attività di orientamento organizzate per rendere più consapevole la scelta del percorso universitario rivestono un ruolo sempre più importante nel contrasto all'abbandono degli studi universitari e risultano parte integrante del percorso formativo che le scuole secondarie di secondo grado propongono ai loro studenti. Nel contributo si presentano le attività laboratoriali sviluppate all'interno di una serie di lezioni dal titolo "Curve celebri: catenaria, cicloide, spirali" organizzate nell'ambito del progetto di orientamento "Moduli formativi: dalla scuola all'università". La collaborazione fra docenti universitari e insegnanti di scuola secondaria di secondo grado e la particolare natura del progetto hanno stimolato lo sviluppo di un approccio didattico con numerosi spunti di interesse che possono esseri utilizzati anche in contesti differenti. Le attività proposte prevedono l'uso del software GeoGebra.
URI: http://hdl.handle.net/10077/20248
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/20248
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:QuaderniCIRD 15 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
deColombani.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

98
Last Week
4
Last month
checked on Jun 24, 2018

Download(s)

30
checked on Jun 24, 2018

Google ScholarTM

Check

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons