Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10077/20248
Title: | Curve celebri: catenaria, cicloide, spirali | Other Titles: | Famous curves: catenary, cycloid and spirals | Authors: | de Colombani, Elena | Keywords: | Didattica della Matematica; Mathematics Education; Geometria; Geometry; DGS; DGS; GeoGebra; GeoGebra; Scuola Secondaria di Secondo Grado; High Secondary School | Issue Date: | 2017 | Publisher: | EUT Edizioni Università di Trieste | Source: | Elena de Colombani, "Curve celebri: catenaria, cicloide, spirali / Famous curves: catenary, cycloid and spirals", in: QuaderniCIRD, 15 (2017), pp. 7-46 | Journal: | QuaderniCIRD | Part of: | QuaderniCIRD 15 (2017) | Abstract: | Student orientation plays a significant role to reduce academic drop out rates and has become an important part of in high school students'syllabus. In this paper we will illustrate the laboratory activities proposed in a series of lessons entitled "Famous curves: catenary, cycloid and spirals", and organized in the context of the orientation project "Moduli formativi: dalla scuola all'università". The specific nature of this project promoted the collaboration between university professors and high school teachers and inspired a teaching method that can have interesting applications in several teaching fields. The software GeoGebra was the main tool used for these activities. Le attività di orientamento organizzate per rendere più consapevole la scelta del percorso universitario rivestono un ruolo sempre più importante nel contrasto all'abbandono degli studi universitari e risultano parte integrante del percorso formativo che le scuole secondarie di secondo grado propongono ai loro studenti. Nel contributo si presentano le attività laboratoriali sviluppate all'interno di una serie di lezioni dal titolo "Curve celebri: catenaria, cicloide, spirali" organizzate nell'ambito del progetto di orientamento "Moduli formativi: dalla scuola all'università". La collaborazione fra docenti universitari e insegnanti di scuola secondaria di secondo grado e la particolare natura del progetto hanno stimolato lo sviluppo di un approccio didattico con numerosi spunti di interesse che possono esseri utilizzati anche in contesti differenti. Le attività proposte prevedono l'uso del software GeoGebra. |
Type: | Article | URI: | http://hdl.handle.net/10077/20248 | ISSN: | 2039-8646 | DOI: | 10.13137/2039-8646/20248 | Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale |
Appears in Collections: | QuaderniCIRD 15 (2017) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
deColombani.pdf | 1.53 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
CORE Recommender
Page view(s) 50
623
checked on Feb 6, 2023
Download(s) 10
2,483
checked on Feb 6, 2023
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License