Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/21210
Title: Le associazioni degli insegnanti italiani a Trieste e l’identità linguistico-nazionale alla vigilia della Prima guerra mondiale
Authors: Caporrella, Vittorio
Keywords: Language policyEducationMinority rightsAustria19th-20th centurypolitica linguisticaeducazionediritti delle minoranzeHistorystoria19°-20° secolo
Issue Date: Jun-2015
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Vittorio Caporrella, "Le associazioni degli insegnanti italiani a Trieste e l’identità linguistico-nazionale alla vigilia della Prima guerra mondiale" in "Qualestoria. Rivista di storia contemporanea. Anno XLIII, N.ro 1, Giugno 2015. Grande guerra e scuola", Trieste, EUT Edizioini Università di Trieste, 2015, pp. 45-74
Part of: Qualestoria. Rivista di storia contemporanea. Anno XLIII, N.ro 1, Giugno 2015. Grande guerra e scuola
Abstract: Language policy, schools and minority rights were essential elements of the political struggle in the Habsburg monarchy in the Early Twentieth Century. In the Austrian lands, the school system played a key role in the language policies of both the State and national movements. The teachers associations were an important element of national activism. Through the role and views of the italian teachers associations in Triest, the paper examines the relationship between Austrian constitution (1867), education, politics, social and ethnic identity.
URI: http://hdl.handle.net/10077/21210
ISSN: 0393-6082
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:Qualestoria. Rivista di storia contemporanea. Anno XLIII, N.ro 1, Giugno 2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat
QS_1_2015_Caporrella.pdf566.07 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

62
checked on Apr 11, 2019

Download(s)

53
checked on Apr 11, 2019

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons