Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10077/21275
Title: | Il mestiere del maestro di scuola tra 'ars' e 'memoria' | Authors: | Cipriani , Giovanni Masselli, Grazia Maria |
Keywords: | grammaticus; rhetor; ars; memoria | Issue Date: | 2018 | Publisher: | EUT Edizioni Università di Trieste | Source: | Giovanni Cipriani, Grazia Maria Masselli, "Il mestiere del maestro di scuola tra 'ars' e 'memoria'", in "Incontri di Filologia Classica XVI (2016-2017)", Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2018, pp. 39-72 | Journal: | Incontri di filologia classica | Abstract: | Il ruolo del 'grammaticus' e del 'rhetor' nella scuola antica non si limitava a predisporre un laboratorio in cui i 'themata' presenti nei ‘Classici’ potessero costituire la base di forme di ri-uso o ri-funzionalizzazione, ma si allargava alla promozione di tipologie di analisi foriere di risultati a livello di memoria letteraria, intertestualità e tecnica allusiva. The role of 'grammaticus' and 'rhetor' in the ancient school was not limited to setting up a laboratory in which the 'themata' present in the ‘Classics’ could form the basis for a re-use or re-functionalization. His role was also extended to the promotion of types of analysis that produced results in the literary memory level, intertextuality and allusive technique. |
Type: | Article | URI: | http://hdl.handle.net/10077/21275 | ISSN: | 2464-8752 | eISSN: | 2464-8760 | DOI: | 10.13137/2464-8760/21275 | Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale |
Appears in Collections: | 16. Incontri di filologia classica (2016-2017) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
IFC_2018_Cipriani_Masselli.pdf | 2.26 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
240
checked on Jul 4, 2022
Download(s) 50
536
checked on Jul 4, 2022
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License