Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/21275
Title: Il mestiere del maestro di scuola tra 'ars' e 'memoria'
Authors: Cipriani , Giovanni
Masselli, Grazia Maria
Keywords: grammaticusrhetorarsmemoria
Issue Date: 2018
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Giovanni Cipriani, Grazia Maria Masselli, "Il mestiere del maestro di scuola tra 'ars' e 'memoria'", in "Incontri di Filologia Classica XVI (2016-2017)", Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2018, pp. 39-72
Journal: Incontri di filologia classica 
Abstract: Il ruolo del 'grammaticus' e del 'rhetor' nella scuola antica non si limitava a predisporre un laboratorio in cui i 'themata' presenti nei ‘Classici’ potessero costituire la base di forme di ri-uso o ri-funzionalizzazione, ma si allargava alla promozione di tipologie di analisi foriere di risultati a livello di memoria letteraria, intertestualità e tecnica allusiva.
The role of 'grammaticus' and 'rhetor' in the ancient school was not limited to setting up a laboratory in which the 'themata' present in the ‘Classics’ could form the basis for a re-use or re-functionalization. His role was also extended to the promotion of types of analysis that produced results in the literary memory level, intertextuality and allusive technique.
URI: http://hdl.handle.net/10077/21275
ISSN: 2464-8752
eISSN: 2464-8760
DOI: 10.13137/2464-8760/21275
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:16. Incontri di filologia classica (2016-2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IFC_2018_Cipriani_Masselli.pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

3
checked on Sep 26, 2018

Google ScholarTM

Check

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons