Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/21275
Title: Il mestiere del maestro di scuola tra 'ars' e 'memoria'
Authors: Cipriani , Giovanni
Masselli, Grazia Maria
Keywords: grammaticusrhetorarsmemoria
Issue Date: 2018
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Giovanni Cipriani, Grazia Maria Masselli, "Il mestiere del maestro di scuola tra 'ars' e 'memoria'", in "Incontri di Filologia Classica XVI (2016-2017)", Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2018, pp. 39-72
Journal: Incontri di filologia classica 
Abstract: 
Il ruolo del 'grammaticus' e del 'rhetor' nella scuola antica non si limitava a predisporre un laboratorio in cui i 'themata' presenti nei ‘Classici’ potessero costituire la base di forme di ri-uso o ri-funzionalizzazione, ma si allargava alla promozione di tipologie di analisi foriere di risultati a livello di memoria letteraria, intertestualità e tecnica allusiva.

The role of 'grammaticus' and 'rhetor' in the ancient school was not limited to setting up a laboratory in which the 'themata' present in the ‘Classics’ could form the basis for a re-use or re-functionalization. His role was also extended to the promotion of types of analysis that produced results in the literary memory level, intertextuality and allusive technique.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/21275
ISSN: 2464-8752
eISSN: 2464-8760
DOI: 10.13137/2464-8760/21275
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:16. Incontri di filologia classica (2016-2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
IFC_2018_Cipriani_Masselli.pdf2.26 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

240
checked on Jul 4, 2022

Download(s) 50

536
checked on Jul 4, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons