Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10077/22745
Title: | I precursori dell’apprendimento matematico | Other Titles: | The precursors of mathematical learning | Authors: | De Vita, Chiara Pellizzoni, Sandra Passolunghi, Maria Chiara |
Keywords: | Apprendimento Matematico; Mathematical Learning; Precursori Cognitivi Generali e Specifici; General and Specific Cognitive Precursors; Memoria di Lavoro; Working Memory; Senso del Numero; Number Sense; Valutazione Precoce; Early Evaluation; Potenziamento; Training | Issue Date: | 2018 | Publisher: | EUT Edizioni Università di Trieste | Source: | Chiara De Vita, Sandra Pellizzoni, Maria Chiara Passolunghi, "I precursori dell’apprendimento matematico", in: QuaderniCIRD, 17 (2018), pp. 31-45 | Journal: | QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 | Abstract: | In recent years, the early evaluation on the one hand, and the implementation of training interventions on the other are two lines of research that are much explored in psychology related to mathematical learning processes and difficulties. In this paper, we will describe the main domain-general (e.g., Working Memory, Executive Functions, Speed of Processing) and domain-specific (e.g., the sense of number) that can be considered the cognitive precursors underlying the development of mathematical skills. These functions can be of valuable help both in understanding children’s early difficulties in learning maths, and to promote specific training and empowering strategies. La valutazione precoce da un lato e l’implementazione di interventi di potenziamento dall’altro sono due filoni recentemente molto battuti dalla ricerca psicologica sui processi e sulle difficoltà dell’apprendimento matematico. In questo articolo descriveremo i principali precursori cognitivi dominio-generali (es. Memoria di Lavoro, Funzioni Esecutive, Velocità di Elaborazione) e dominio-specifici (es. senso del numero) che sottendono lo sviluppo delle abilità matematiche. Essi si configurano come fruttuosi bersagli su cui agire precocemente sia sul fronte preventivo, in quanto marcatori precoci di difficoltà funzionali all’identificazione dei soggetti a rischio, sia sul fronte della promozione, come oggetto di interventi specifici di training e potenziamento. |
Type: | Article | URI: | http://hdl.handle.net/10077/22745 | ISSN: | 2039-8646 | DOI: | 10.13137/2039-8646/22745 | Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale |
Appears in Collections: | QuaderniCIRD 17 (2018) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DeVita_Pellizzoni_Passolunghi.pdf | 353.45 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
CORE Recommender
Page view(s) 50
537
checked on Feb 6, 2023
Download(s) 50
889
checked on Feb 6, 2023
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License