Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/22745
Title: I precursori dell’apprendimento matematico
Other Titles: The precursors of mathematical learning
Authors: De Vita, Chiara
Pellizzoni, Sandra
Passolunghi, Maria Chiara
Keywords: Apprendimento MatematicoMathematical LearningPrecursori Cognitivi Generali e SpecificiGeneral and Specific Cognitive PrecursorsMemoria di LavoroWorking MemorySenso del NumeroNumber SenseValutazione PrecoceEarly EvaluationPotenziamentoTraining
Issue Date: 2018
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Chiara De Vita, Sandra Pellizzoni, Maria Chiara Passolunghi, "I precursori dell’apprendimento matematico", in: QuaderniCIRD, 17 (2018), pp. 31-45
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
In recent years, the early evaluation on the one hand, and the implementation of training interventions on the other are two lines of research that are much explored in psychology related to mathematical learning processes and difficulties. In this paper, we will describe the main domain-general (e.g., Working Memory, Executive Functions, Speed of Processing) and domain-specific (e.g., the sense of number) that can be considered the cognitive precursors underlying the development of mathematical skills. These functions can be of valuable help both in understanding children’s early difficulties in learning maths, and to promote specific training and empowering strategies.

La valutazione precoce da un lato e l’implementazione di interventi di potenziamento dall’altro sono due filoni recentemente molto battuti dalla ricerca psicologica sui processi e sulle difficoltà dell’apprendimento matematico. In questo articolo descriveremo i principali precursori cognitivi dominio-generali (es. Memoria di Lavoro, Funzioni Esecutive, Velocità di Elaborazione) e dominio-specifici (es. senso del numero) che sottendono lo sviluppo delle abilità matematiche. Essi si configurano come fruttuosi bersagli su cui agire precocemente sia sul fronte preventivo, in quanto marcatori precoci di difficoltà funzionali all’identificazione dei soggetti a rischio, sia sul fronte della promozione, come oggetto di interventi specifici di training e potenziamento.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/22745
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/22745
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:QuaderniCIRD 17 (2018)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
DeVita_Pellizzoni_Passolunghi.pdf353.45 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

293
Last Week
0
Last month
7
checked on Jan 26, 2021

Download(s) 20

138
Last Week
3
Last month
14
checked on Jan 26, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons