Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 17 (2018)
  6. I precursori dell’apprendimento matematico
 
  • Details
  • Metrics
Options

I precursori dell’apprendimento matematico

The precursors of mathematical learning
De Vita, Chiara
•
Pellizzoni, Sandra
•
Passolunghi, Maria Chiara
2018
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
DOI
10.13137/2039-8646/22745
http://hdl.handle.net/10077/22745
  • Article

Abstract
In recent years, the early evaluation on the one hand, and the implementation of training interventions on the other are two lines of research that are much explored in psychology related to mathematical learning processes and difficulties. In this paper, we will describe the main domain-general (e.g., Working Memory, Executive Functions, Speed of Processing) and domain-specific (e.g., the sense of number) that can be considered the cognitive precursors underlying the development of mathematical skills. These functions can be of valuable help both in understanding children’s early difficulties in learning maths, and to promote specific training and empowering strategies.
La valutazione precoce da un lato e l’implementazione di interventi di potenziamento dall’altro sono due filoni recentemente molto battuti dalla ricerca psicologica sui processi e sulle difficoltà dell’apprendimento matematico. In questo articolo descriveremo i principali precursori cognitivi dominio-generali (es. Memoria di Lavoro, Funzioni Esecutive, Velocità di Elaborazione) e dominio-specifici (es. senso del numero) che sottendono lo sviluppo delle abilità matematiche. Essi si configurano come fruttuosi bersagli su cui agire precocemente sia sul fronte preventivo, in quanto marcatori precoci di difficoltà funzionali all’identificazione dei soggetti a rischio, sia sul fronte della promozione, come oggetto di interventi specifici di training e potenziamento.
Journal
QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Subjects
  • Apprendimento Matemat...

  • Mathematical Learning...

  • Precursori Cognitivi ...

  • General and Specific ...

  • Memoria di Lavoro

  • Working Memory

  • Senso del Numero

  • Number Sense

  • Valutazione Precoce

  • Early Evaluation

  • Potenziamento

  • Training

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Chiara De Vita, Sandra Pellizzoni, Maria Chiara Passolunghi, "I precursori dell’apprendimento matematico", in: QuaderniCIRD, 17 (2018), pp. 31-45
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

DeVita_Pellizzoni_Passolunghi.pdf

Format

Adobe PDF

Size

353.45 KB

Download
Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback