Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/22746
Title: Geometria con piegature della carta. Prima parte
Other Titles: Geometry explained through folding paper. Part one
Authors: Rocco, Marina
Keywords: Scuola Secondaria di primo gradoSecondary School (11-14 Years)Didattica della MatematicaMathematics EducationLaboratorio di MatematicaMathematics LaboratoryGeometriaGeometryCostruzioni GeometricheGeometric ConstructionsPiegatura della CartaPaper Folding
Issue Date: 2018
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Marina Rocco, "Geometria con piegature della carta. Prima parte", in: QuaderniCIRD, 17 (2018), pp. 46-67
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
This text is the result of a workshop entitled “Geometry explained through folding paper: geometric constructions, in particular with triangles and quadrilaterals”, that was organised by the author within the activities to encourage continuing education promoted by CIRD in 2010. It illustrates how concrete activities can be useful to explain some abstract concepts of Euclidean geometry to secondary school students. The aim of this essay is to provide an example of an educational pathways in order to make students familiar with some geometric constructions, some of which proved ineffective, despite their correctness. In order to do this, only some geometric shapes suitable for educational purposes were considered, specifically those whose properties can speed up the educational process.

Questo testo trae origine dal laboratorio “Geometria con piegature della carta: costruzioni geometriche, in particolare di triangoli e quadrilateri”, tenuto dall’autrice nell’ambito delle attività di formazione permanente promosse dal CIRD nel 2010. Si illustra un percorso che prevede lo svolgimento di attività concrete utili a motivare i concetti (astratti) di geometria euclidea proposti agli alunni della scuola secondaria di primo grado. Lo spirito della stesura è quello di fornire una traccia di percorso didattico insieme alla familiarizzazione con le costruzioni, alcune delle quali, pur essendo corrette, non sono “efficienti”, perché si è preferito sfruttare certe proprietà delle figure piuttosto di altre che le avrebbero rese più veloci ma meno adatte a fini didattici.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/22746
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/22746
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:QuaderniCIRD 17 (2018)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rocco.pdf836.89 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

79
Last Week
8
Last month
checked on Oct 18, 2019

Download(s)

91
checked on Oct 18, 2019

Google ScholarTM

Check

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons