Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/24403
Title: Blue economy nella pianificazione terra-mare: un approccio sistemico intersettoriale green oriented
Other Titles: Blue economy and land sea planning: a green oriented systemic sectoral approach
Authors: Coronato, Maria
Keywords: Pianificazione integrazione terra-mareMacro-regioneGovernanceblue economygreen economyLand-sea integrate planMacro-regionsGovernance
Issue Date: 2018
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Maria Coronato, "Blue economy nella pianificazione terra-mare: un approccio sistemico intersettoriale green oriented/Blue economy and land sea planning: a green oriented systemic sectoral approach", in: Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia, 164 (2018), pp. 34-44
Journal: Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia 
Abstract: 
Gli oceani, i mari e le aree costiere costituiscono una componente
integrata ed essenziale dell'ecosistema terrestre. Gli Stati si sono
impegnati, durante la Conferenza di Rio +20, “a proteggere e a ripristinarne
la salute, la produttività e la resilienza di questo complesso
ecosistemico […]” (ONU, 2012 § 158). La stessa Conferenza indica,
inoltre, la green economy quale modello da seguire per lo sviluppo
sostenibile (ONU, 2012 § 56), anche in attuazione della Agenda 21 e
del Millennium Development Goals (ONU, 2012 § 57).
Green economy e blue economy si incontrano quindi nel promuovere
una crescita sostenibile, mettendo la prima a disposizione della seconda,
tecnologie e strumenti capaci di generare azioni competitive
e sostenibili.
Tuttavia, se da un lato occorre guardare alla conservazione e alla
tutela del mare, dall’altro va misurato il suo potenziale impiego in
termini di consumo delle sue risorse. Il mantenere un equilibrio tra
i due aspetti è condizione essenziale per gestire in modo sostenibile
mari e coste, attraverso un processo di pianificazione integrata
terra-mare capace di combinare competività e sostenibilità all’interno
di regioni definite funzionali (Zunica, 1986; Prezioso, 2015;
Kyvelou, 2017; CEMAT, 2017) caratterizzate da complesse relazioni
(flussi economici globali, cambiamento climatico, pressione natuale
ed antropica, ecc.).
Data l’interdipendenza dei settori economici della blue economy (turismo,
energia, commercio, acquacultura, risorse marine, ecc.) – che
utilizzano luoghi e infrastrutture condivisibili (porti, reti di distribuzione
dell’energia elettrica, ecc.) – diventa prioritario per la Commissione
Europea il bisogno di una pianificazione integrata dello spazio
marittimo, che stimoli nuovi investimenti e nuova occupazione. A partire dall’analisi dei principali contributi scientifici e con il supporto
di documenti europei, in cui green e blue economy sono definiti
parte del medesimo processo di pianificazione terra-mare, il paper
analizzerà l’impatto economico, occupazionale ed ambientale generato
da un approccio sistemico intersettoriale alla blue economy.

Oceans, seas and coastal areas are an integrated and essential component
of the Earth's ecosystem. At the Rio +20 Conference, the
states committed themselves "to protecting and restoring the health,
productivity and resilience of this ecosystem complex [...]" (UN, 2012
§ 158). The same Conference also indicates the green economy as a
model to be followed for sustainable development (UN, 2012 § 56),
also in implementation of Agenda 21 and the Millennium Development
Goals (UN, 2012 § 57).
Therefore, the Green Economy and the Blue Economy meet with the
objective of promoting sustainable development, putting the first at
the disposal of the latter, technologies and tools able to produce competitive
and sustainable actions.
However, while it is necessary to look at the conservation and protection
of the sea, on the other, its potential use must be measured
in terms of consumption of its resources. Maintaining a balance between
the two aspects is an essential condition for the sustainable
management of seas and coasts, through an integrated land-sea
planning process able to combine competitiveness and sustainability
within defined functional regions (Zunica, 1986; Prezioso, 2015 ;
Kyvelou, 2017; CEMAT, 2017) characterized by complex relationships
(global economic flows, climate change, natural and anthropic pressure,
etc.).
Given the interdependence of the economic sectors of the blue economy
(tourism, energy, trade, aquaculture, marine resources, etc.)
– which use shared places and infrastructures (ports, electricity distribution
networks, etc.) – becomes a priority for the European Commission
the need for integrated planning of maritime space, able to
stimulate new investments and new jobs. Starting from the analysis of the main scientific contributions and
with the support of European documents, in which green and blue
economy are defined as part of the same land-sea planning process,
the paper will analyze the economic, occupational and environmental
impact generated by an approach systemic intersectorial to the blue
economy.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/24403
ISSN: 0044-9733
eISSN: 2282-572X
DOI: 10.13137/2282-572X/24403
Rights: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
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