Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/28426
Title: L’incostante presenza di uno schema isagogico: il caso della vita auctoris
Authors: Motta, Anna
Keywords: PlatoneVita auctorisNeoplatonismoPlatoNeoplatonism
Issue Date: 2019
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Anna Motta, "L’incostante presenza di uno schema isagogico: il caso della vita auctoris" in: "Il calamo della memoria. Riuso di testi e mestiere letterario nella tarda antichità", EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2019, pp. 47-64
Journal: Polymnia: Collana di Scienze dell'Antichità. Studi di Filologia classica
Abstract: 
Obiettivo di questo paper è esaminare la vita auctoris, come parte delle questioni
isagogiche, al fine di valutare la sua importanza negli schemi di lettura dei
dialoghi di Platone. Se da una parte la vita auctoris è un elemento isagogico imprescindibile
prima dello studio dei dialoghi, dall’altra la Vita di Platone non è usata
con costanza nelle premesse ai singoli dialoghi o nella premessa al commento del
primo dialogo curricolare e talvolta circola separatamente rispetto al primo testo
dell’ordine di lettura e talaltra si trova incorporata a questo. Per indagare come la
Vita di Platone venga usata nelle classi dove si insegnava Platone si terranno in
considerazione non solo il Commento all’Alcibiade di Proclo e quello di Olimpiodoro
e i Prolegomena alla filosofia di Platone, ma anche testi biografici usati nelle
scuole di retorica da maestri pagani e cristiani.

The aim of this paper is to examine the vita auctoris, within the context of the
isagogical questions, in order to evaluate its relevance in relation to the reading
schemes for Plato’s dialogues. While the vita auctoris seems to be an essential isagogical
element that comes before the study of the dialogues, the Life of Plato is not
consistently used in the prefaces to individual dialogues or to the commentary on
the first curricular dialogue. Sometimes it is circulated separately from the first text
in the reading order of the dialogues, while at other times it is incorporated into this
text. In order to investigate how the Vita Platonis was employed in classes where
Plato was taught, I will examine not only the Commentary on the Alcibiades by
Proclus and that by Olimpiodorus, along with the Prolegomena to Platonic philosophy,
but also some biographical texts used in grammar schools by pagan and
Christian teachers.
Type: Book
URI: http://hdl.handle.net/10077/28426
ISBN: 978-88-5511-094-5
eISBN: 978-88-5511-095-2
License: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Appears in Collections:24. Il calamo della memoria VIII. Riuso di testi e mestiere letterario nella tarda antichità

Files in This Item:
File Description SizeFormat
03-MOTTA.pdf110.37 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons



CORE Recommender

Page view(s)

72
Last Week
3
Last month
checked on Jul 5, 2020

Download(s)

20
checked on Jul 5, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons