Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/29165
Title: L’esperienza di ospedalizzazione in età scolare: effetti a livello individuale, relazionale e sull’apprendimento
Other Titles: The experience of hospitalization in school-age: individual, relational, and learning effects
Authors: DE VITA CHIARA 
PELLIZZONI, SANDRA 
PASSOLUNGHI, MARIA CHIARA 
Keywords: OspedalizzazioneHospitalizationIntervento ChirurgicoSurgical InterventionApprendimento ScolasticoSchool LearningApprendimento MatematicoMathematical LearningBambini in Età ScolareSchool-Age Children
Issue Date: 2019
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Chiara De Vita, Sandra Pellizzoni, Maria Chiara Passolunghi, "L’esperienza di ospedalizzazione in età scolare: effetti a livello individuale, relazionale e sull’apprendimento", in: QuaderniCIRD, 18 (2019), pp. 7-24
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
Early hospitalization is a critical experience in a child’s life, with personal and relational effects and repercussions on school learning and achievement. In this paper, we will illustrate the main studies conducted on the psychosocial impact of hospitalization on school-children’s well-being, with a specific focus on surgical intervention, as a particularly invasive medical procedure. We will then present an explanatory research to investigate the mathematical abilities of a group of children with a recent history of hospitalization, who has undergone at least one surgical operation, at the beginning of primary school. Finally, we will compare their mathematical competence with that of a control group of the same age and schooling.

L’ospedalizzazione precoce rappresenta un’esperienza critica nella vita di un bambino, con effetti a livello personale e relazionale e con ripercussioni sull’apprendimento e il rendimento scolastico. Nel presente contributo illustreremo i principali studi condotti sull’impatto psicosociale dell’ospedalizzazione sul benessere dei bambini in età scolare, con un focus specifico sull’intervento chirurgico, in quanto procedura medica particolarmente invasiva. Presenteremo, quindi, uno studio esplorativo condotto con l’obiettivo di indagare le abilità matematiche di un gruppo di bambini con una recente storia di ospedalizzazione, che hanno subito almeno un intervento chirurgico, all’inizio della scuola primaria, e confrontarle con la competenza matematica di un gruppo di controllo di pari età e scolarità.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/29165
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/29165
License: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Appears in Collections:QuaderniCIRD 18 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
De Vita_Pellizzoni_Passolunghi.pdf338.3 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons



CORE Recommender

Page view(s)

88
checked on Apr 1, 2020

Download(s)

16
checked on Apr 1, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons