Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/29166
Title: Quali sono gli atteggiamenti dei miei studenti nei confronti della matematica?
Other Titles: What are my students’ attitudes towards mathematics?
¿Cuales son las actitudes de mis alumnos hacia las matemáticas?
Authors: URSINI SONIA 
Keywords: Ricerca DidatticaEducational Researchinvestigación educativaMatematicaMathematicsMatématicasAtteggiamentiAttitudesActitudesScuola secondaria di primo gradoSecondary SchoolEscuela Secundaria de Primer Grado
Issue Date: 2019
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Sonia Ursini, "Quali sono gli atteggiamenti dei miei studenti nei confronti della matematica?", in: QuaderniCIRD, 18 (2019), pp. 25-56
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
A workshop called Attitudes towards mathematics was set up in order to give mathematics teachers information on students’ measurement of «attitude to mathematics». After the introduction of some basic theoretical notions on different concepts of attitude, an easy-to-apply instrument to collect data related to these different concepts is presented. The creation of a database is also explained and different types of analysis, using elementary descriptive statistics, are shown. 110 third-year students (64 men and 46 women) of two secondary schools in Trieste (Friuli Venezia Giulia, Italy), provide the necessary data. Attitude towards mathematics is analyzed among the whole group and in those subgroups, who show negative, neutral or positive tendency. The data concerning male and female students are also studied separately to see if there are differences in gender issues.

Al fine di avvicinare gli insegnanti di matematica al concetto di atteggiamento e alla sua misurazione si è svolto un laboratorio titolato «Atteggiamenti verso la matematica». Dopo aver introdotto alcune nozioni teoriche di base riguardanti le distinte concezioni sugli atteggiamenti, si presenta uno strumento di facile applicazione, per raccogliere dati relativi agli atteggiamenti verso la matematica e si spiega come organizzarli in una base dati. Si illustrano diversi tipi di analisi utilizzando nozioni elementari di statistica descrittiva, impiegando dati che corrispondono a 110 studenti (64 maschi e 46 femmine) del terzo anno della Scuola secondaria di primo grado appartenenti a due scuole pubbliche di Trieste (Friuli Venezia Giulia, Italia). Vengono analizzati gli atteggiamenti nei confronti della matematica dell’intero gruppo e dei sottogruppi con atteggiamenti di tendenza negativa, neutra e positiva. Per individuare eventuali differenze di genere, si analizzano separatamente i dati relativi ai maschi e alle femmine.

Con el propósito de acercar el profesorado de matemáticas al concepto de actitud y a su medición, se impartió un taller titulado «Actitudes hacia las matemáticas». En este artículo, después de presentar algunas nociones teóricas básicas acerca de las distintas concepciones de actitud, se introduce un instrumento, de fácil aplicación, que permite recopilar datos relativos a las actitudes hacia las matemáticas y se explica cómo organizarlos en una base de datos. Se ilustran distintos tipos de análisis usando nociones elementales de estadística descriptiva, empleando datos correspondientes a 110 estudiantes (64 hombres y 46 mujeres) de tercer año de secundaria de dos escuelas públicas de Trieste (Friuli Venezia Giulia, Italia). En primer lugar, se analizan las actitudes hacia las matemáticas del grupo completo y, posteriormente, de los subgrupos con actitudes de tendencia negativa, neutra y positiva. Por último, para identificar eventuales diferencias de género se analizan, por separado, los datos relativos a los hombres y a las mujeres.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/29166
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/29166
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:QuaderniCIRD 18 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Ursini.pdf1.71 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

120
checked on Oct 21, 2020

Download(s)

45
checked on Oct 21, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons