Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/29338
Title: The impact of trade, urbanization and biomass energy consumption on CO2 emissions: results from a panel of emerging and frontier countries
Authors: Gregori, Tullio 
Scorrano, Mariangela 
Issue Date: 2019
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Tullio Gregori, Mariangela Scorrano, "The impact of trade, urbanization and biomass energy consumption on CO2 emissions: results from a panel of emerging and frontier countries" in: "La decarbonizzazione dei trasporti: è un obiettivo possibile?", Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2019, pp. 103-120
Abstract: 
Il contributo analizza la relazione di lungo periodo tra emissioni di CO2, biomasse,
PIL, urbanizzazione, apertura commerciale ed il consumo di energia in un
panel bilanciato di 21 paesi emergenti e di frontiera per il periodo 1973-2014. A
questo scopo, indaghiamo la causalità (secondo l’approccio di Granger) a lungo
termine tra le variabili in esame applicando un modello ARDL, dopo aver verificato
le proprietà di stazionarietà delle serie storiche analizzate. I nostri risultati
mostrano che esiste una relazione di cointegrazione tra inquinamento, PIL pro
capite, grado si apertura commerciale e consumo totale di energia. Le emissioni
di CO2, come atteso, sono associate positivamente al consumo di energia, alla
crescita economica e all’apertura degli scambi internazionali. Al contrario, l’uso
di energia da biomassa e l’urbanizzazione sono correlati negativamente alle
emissioni di CO2. L’analisi di causalità rivela che solo l’apertura commerciale e
l’urbanizzazione sono esogene, mentre le altre variabili sono determinate endogenamente.
Pertanto, nei paesi emergenti e di frontiera, l’urbanizzazione sembra
ridurre sia la crescita energetica sia economica, nonché l’inquinamento, mentre
l’apertura commerciale svolge un ruolo opposto.

The paper investigates the long-run relationship among CO2 emissions, biomass and
waste, economic growth, urbanization, trade openness and energy consumption
in a balanced panel of 21 emerging and frontier countries over the period 1973-
2014. We first check the stationarity properties of the time-series under investigation.
Then, we adopt an ARDL model to shed light on long-run Granger causality
among the abovementioned variables. We find that there exists a cointegrated relationship
between environmental degradation, per capita GDP, trade openness,
and total energy consumption. CO2 emissions are, as expected, positively associated
with energy consumption, economic growth as well as trade openness. On the
contrary, biomass energy use and urbanization are negatively associated with CO2
emissions. Causality analysis reveals that only trade openness and urbanization
are exogenous variables, while the others are endogenously determined. Hence, in
emerging and frontier countries, urbanization appears to reduce both energy and
economic growth as well as pollution, while trade openness plays an opposite role.
Type: Book Chapter
URI: http://hdl.handle.net/10077/29338
ISBN: 978-88-5511-107-2
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:La decarbonizzazione dei trasporti: è un obiettivo possibile?

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