Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/29339
Title: The academic literature on electric vehicles in the social sciences
Authors: Hasan, Saiful
Sandberg Hassen, Thor-Erik
Mathisen, Terje Andreas
Issue Date: 2019
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Saiful Hasan, Thor-Erik Sandberg Hassen, Terje Andreas Mathisen, "The academic literature on electric vehicles in the social sciences" in: "La decarbonizzazione dei trasporti: è un obiettivo possibile?", Trieste, EUT Edizioni Università di Trieste, 2019, pp. 121-137
Abstract: 
Con il recente sviluppo tecnologico dei veicoli elettrici, la letteratura accademica
sull’argomento si è diffusa anche nell’ambito delle scienze sociali. Lo scopo di
questo capitolo è duplice. Innanzitutto, esamina lo sviluppo storico della ricerca
accademica sui veicoli elettrici. In secondo luogo, identifica i contributi più
importanti sull’argomento. L’analisi sistematica della letteratura viene utilizzata per identificare e classificare la letteratura accademica sull’EV. Sono stati
identificati e inclusi nelle analisi articoli scientifici scritti in inglese e pubblicati
su riviste di scienze sociali elencate nella banca dati Scopus tra il 1995 e il
2018, contenenti il termine “veicoli elettrici”. Presentiamo lo sviluppo temporale
dell’evoluzione della letteratura su EV. Vengono discussi gli argomenti di ricerca
relativi ai veicoli elettrici che sono più frequentemente trattati, nonché quelli
su cui la ricerca è carente. Le nostre analisi individua gli articoli più influenti
sull’EV che è opportuna che sia i ricercatori che i politici conoscano. C’è stato
sia un aumento in termini quantitativi dell’attenzione sulle EV sia una crescita
relativa rispetto ad altre aree di ricerca nell’ambito delle scienze sociali. Il termine
“ambiente” è stato l’argomento più frequente analizzato. Per quanto riguarda
gli argomenti poco studiati, è stata prestata relativamente meno attenzione, ad
esempio, al “comportamento”. Ciò potrebbe essere alquanto preoccupante, considerato
l’obiettivo politico dichiarato in molti paesi di aumentare la quota di
mercato dei veicoli elettrici.

With the recent technological development of mass market commercial electric
vehicles (EVs), academic literature on the topic has been emerging also within the
social sciences. The aim of this chapter is twofold. First, it examines the historical
development of academic research on EVs. Second, it identifies the seminal works
on the topic. Systematic literature review is used to identify and classify the academic
literature on EV. Scientific articles written in English and published in social
science journals listed in the Scopus data-base between 1995 and 2018, containing
the term “electric vehicles” were identified and included in the analyses. We present
a timeline on the evolution of the literature on EV. Research topics related to EVs
that is most frequently covered as well as the under-research topics in the existing
literature are discussed. Our analyses find out the most influential articles on EV,
to which both researchers and policymakers ought to familiarise themselves with.
There has been both an absolute increase in the research focus on EV and a growth
relative to other research areas within the social sciences. “Environment” was the
most frequent topic. With respect to under-researched topics, relatively less attention
has been given to for example “Behaviour” than other topics related to EV. This
can be somewhat of a concern given the stated policy objective in many countries
to increase the EV market share.
Type: Book Chapter
URI: http://hdl.handle.net/10077/29339
ISBN: 978-88-5511-107-2
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:La decarbonizzazione dei trasporti: è un obiettivo possibile?

Files in This Item:
File Description SizeFormat
05-HASAN-HANSSEN_121-137.pdf766 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

76
checked on Sep 24, 2022

Download(s)

72
checked on Sep 24, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons