Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/29560
Title: Giovanni Torelli, un uomo d’azione nel campo della didattica della matematica
Other Titles: Giovanni Torelli, a man of action in the field of Mathematics Education
Authors: ZUCCHERI LUCIANA 
Keywords: Didattica della MatematicaMathematics EducationScuola SecondariaSecondary SchoolUniversitàUniversityFormazione degli InsegnantiTeacher EducationGiovanni Torelli
Issue Date: 2019
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Luciana Zuccheri, "Giovanni Torelli, un uomo d’azione nel campo della didattica della matematica", in: QuaderniCIRD, 19 (2019), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, pp. 24-35
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
We illustrate the figure of the Italian mathematician Giovanni Torelli, working in Trieste from the end of the 1950s to the late 1980s, in relation to his activities in the field of mathematics education. In particular, we describe his teaching methodology in secondary school and university, his methodological motivations, his collaboration with teachers in the “Nucleo di Ricerca Didattica di Trieste” (Trieste Teaching Research Unit). Finally, some of his important initiatives in the field of secondary school teacher training are shown.

Si illustra la figura del matematico italiano Giovanni Torelli, operante a Trieste dalla fine degli anni Cinquanta fino al 1988, in relazione alle sue attività nel campo della didattica della matematica. In particolare, si descrivono la sua metodologia di insegnamento nella scuola secondaria e nell’università, le sue motivazioni metodologiche, il suo rapporto di collaborazione con gli insegnanti nel Nucleo di Ricerca Didattica di Trieste. Si portano infine esempi di importanti iniziative da lui promosse nel campo della formazione degli insegnanti di scuola secondaria.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/29560
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/29560
License: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Appears in Collections:QuaderniCIRD 19 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Zuccheri_3.pdf253.57 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons



CORE Recommender

Page view(s)

41
checked on Apr 1, 2020

Download(s)

10
checked on Apr 1, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons