Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/30401
Title: Autoconoscenza
Authors: Pedrini, Patrizia
Keywords: Self-knowledgeFirst-person authorityTrasparencyAutoconoscenzaAutorità della prima personaTrasparenza
Issue Date: 2011
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Patrizia Pedrini, "Autoconoscenza", in "APhEx 4", 2011, pp. 25
Journal: APhEx 
Abstract: 
How do we know our own mind? What kind of relationship we have with our own mental states? Are we the passive observers of mental events that populate our mind or do we have with them a first-person relation? The opposition to Cartesianism and the affirmation of naturalism in philosophy of mind have coincided with the triumph of a third-person perspective, of an observational kind, on our own mental states. However, there are manifest phenomenological reasons to maintain that the relation that we have with our own mental states is not primarily of a spectatorial and observational kind.

Come conosciamo la nostra mente? Che tipo di rapporto abbiamo con i nostri stati mentali? Siamo gli spettatori degli eventi mentali che popolano la nostra mente oppure abbiamo con essi un rapporto in prima persona? L'opposizione al Cartesianesimo e l'affermazione del naturalismo in filosofia della mente hanno coinciso con il trionfo di una prospettiva in terza persona, ovvero di carattere osservativo, verso i nostri stati mentali. Vi sono invece ragioni fenomenologiche evidenti per sostenere che il rapporto che abbiamo con i nostri stati mentali non è principalmente di tipo spettatoriale e osservativo.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/30401
ISSN: 2036-9972
Appears in Collections:04 APhEx num 4, anno 2011

Files in This Item:
File Description SizeFormat
APhEx_4_2011_Pedrini.pdf994.79 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

55
checked on Jul 4, 2022

Download(s)

72
checked on Jul 4, 2022

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons