Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/30773
Title: Pashtun Ethnicity and Political Mobilization in the Afghanistan-Pakistan Region
Other Titles: Etnicità pashtun e mobilitazione politica nella regione afgano-pachistana
Authors: Abenante, Diego 
Keywords: PashtunAfghanistanPakistantribalismethnicitynationalismIslamic revivalismtribalismoetnicitànazionalismorevivalismo islamico
Issue Date: 2020
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Diego Abenante, "Pashtun Ethnicity and Political Mobilization in the Afghanistan-Pakistan Region" in: "Poliarchie/Polyarchies volume 3 n. 1/2020", EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2020, pp. 4-25
Journal: Poliarchie / Polyarchies 
Abstract: 
The Pashtun question has played a crucial role in the relations between Pakistan and Afghanistan since 1947. In this region, state power has been for centuries the product of the tribal society. The process of modernization of the state power has reversed in part this traditional dependence of the state on the society. The emergence of the post-colonial states in the area after 1947 has crystallized the political boundaries, fragmenting the Pashtun community and increasing the tension between different layers of identity. However, tribalism and state power have not been distant in modern times. In the 1950s, Kabul adopted the Pashtun issue as a symbol of state-sponsored nationalism. Islamabad has followed a similar strategy since the 1960s, more recently by supporting Pashtun-dominated militias, from Hekmatyar’s Hezb-i-Islami to the Taliban. All this demonstrates the continued relevance of ethnicity in the politics of the region, despite the contradictions that it generates.

La questione pashtun ha svolto un ruolo cruciale nelle relazioni tra Pakistan e Afghanistan dal 1947. In questa regione il potere statale è stato per secoli il prodotto della società tribale. La modernizzazione del potere statale ha invertito in parte questa tradizionale dipendenza dello Stato dalla società. L’emergere degli Stati post-coloniali nell’area dopo il 1947 ha cristallizzato i confini politici, frammentando la comunità pashtun e aumentando la tensione tra diversi livelli di identità. Tuttavia, il linguaggio tribale e il potere statale non sono stati distanti nei tempi moderni. Negli anni ’50, Kabul ha adottato la questione pashtun come simbolo di un nazionalismo sponsorizzato dallo Stato. Islamabad ha seguito una strategia simile dagli anni ’60, più recentemente attraverso il sostegno alle milizie dominate dai Pashtun: dall’Hezb-i-Islami di Hekmatyar ai Taliban. Tutto ciò dimostra la continua rilevanza del discorso etnico nella politica della regione, nonostante le sue contraddizioni.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/30773
ISSN: 2611-4216
eISSN: 2611-2914
DOI: 10.13137/2611-2914/30773
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:Poliarchie/Polyarchies volume 3 n. 1/2020

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