Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/31020
Title: Sistemi periodici: una proposta didattica interdisciplinare tra chimica e letteratura
Other Titles: Periodic Tables: an interdisciplinary proposal between chemistry and literature
Authors: ALESSIO, ENZO 
ADAMO, SERGIA 
Keywords: ChimicaChemistryLetteraturaLiteratureTavola Periodica degli Elementi di MendeleevMendeleev’s Periodic TablePrimo LeviPrimo LeviIl Sistema Periodico (Raccolta di RaccontiPeriodic Table (Collection of Short Stories)Digital HumanitiesThe Digital Humanities
Issue Date: 2020
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Enzo Alessio, Sergia Adamo, "Sistemi periodici: una proposta didattica interdisciplinare tra chimica e letteratura / Periodic Tables: an interdisciplinary proposal between chemistry and literature, in: QuaderniCIRD, 20 (2020), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, pp. 30-49
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
This paper presents an example of interdisciplinary teaching between chemistry and literature. Our starting point was the analysis of Mendeleev’s periodic table and the collection of short stories “Il sistema periodico”, by Primo Levi, a chemist himself before becoming a writer. The main aim of the paper is to propose a dialogue between two different views of the world, trying to highlight the questions that both disciplines arise. i.e. in how many ways can we read and represent the world around us? How do we respond to our need for order? Faced with questions like these, chemistry and literature do not appear far from each other. Trying to work in this interdisciplinary perspective, the teaching proposal is organised in four steps: a thematic approach to Levi’s text; a presentation of the founding principles of Mendeleev’s table; a a digital processing in line with the methods of digital humanities; some final observations that can be shared with students who must be able to consider and tackle them.

L’articolo presenta una proposta didattica interdisciplinare tra chimica e letteratura. Parte da due punti di riferimento: la tavola periodica di Mendeleev e la raccolta di racconti “Il sistema periodico”, di Primo Levi, chimico lui stesso prima ancora di diventare scrittore. L’obiettivo principale è quello provare a far dialogare due diverse visioni del mondo, cercando di evidenziare le domande che entrambe le discipline pongono: in quanti modi possiamo leggere e rappresentare il mondo che ci circonda? Come rispondiamo al nostro bisogno di dargli un ordine? Di fronte a domande come queste, la chimica e la letteratura non sembrano così distanti tra loro. Cercando di lavorare in questo spazio interdisciplinare, la proposta didattica è organizzata in quattro fasi: una lettura tematica del testo di Levi; una presentazione dei principi fondanti della tavola di Mendeleev; un’elaborazione digitale in ambito di Digital Humanities; alcune considerazioni finali con cui vorremmo che gli studenti e le studentesse si confrontassero.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/31020
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/31020
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:QuaderniCIRD 20 (2020)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
bianco_rallentato.mp44.47 MBMP4View/Open
Alessio_Adamo.pdf615.97 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

89
checked on May 8, 2021

Download(s)

211
checked on May 8, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons