Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/31021
Title: Fattori emotivi e apprendimento: l’ansia per la matematica e i suoi effetti sull’apprendimento disciplinare
Other Titles: Emotional factors and learning: math anxiety and its effects on math achievement
Authors: Cuder, Alessandro
PELLIZZONI, SANDRA 
DE VITA CHIARA
PASSOLUNGHI, MARIA CHIARA 
Keywords: Apprendimento MatematicoMathematical LearningScuolaSchoolAnsia MatematicaMath AnxietyFattori EmotiviEmotional FactorsModello Bio-Psico-SocialeBio-Psycho-Social Model
Issue Date: 2020
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Alessandro Cuder, Sandra Pellizzoni, Chiara De Vita, Maria Chiara Passolunghi, "Fattori emotivi e apprendimento: l’ansia per la matematica e i suoi effetti sull’apprendimento disciplinare / Emotional factors and learning: math anxiety and its effects on math achievement", in: QuaderniCIRD, 20 (2020), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2020, pp. 50-63
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
Mathematical skills are essential to master everyday activities properly, make everyone aware of his/her personal and professional choices and effectively exercise citizenship in a numerate society. For these reasons, it is fundamental to study and describe the factors that can promote or hinder the learning process at the base of this discipline. Literature on the topic has extensively investigated the cognitive abilities that prompt math learning (e.g., intelligence, memory, processing speed) and, more recently, researchers have explored the contribution of the emotional factors (e.g., general or specific anxiety) on math performance. In this paper we will present an update review of the effects of math anxiety on math learning and present a bio-psycho-social model that could help to better understand the possible etiology of this condition. This developmental and dynamic approach seem to be the most suitable for studying and treating math anxiety.

Le competenze matematiche sono abilità rilevanti per gestire in modo appropriato le attività quotidiane, fare scelte personali e professionali consapevoli e partecipare responsabilmente alla vita sociale. Data la rilevanza di queste abilità è fondamentale descrivere e studiare i fattori che possono promuovere o, al contrario, ostacolare i processi di apprendimento alla base di questa disciplina. La letteratura di settore ha ampiamente studiato le abilità cognitive che favoriscono l’apprendimento matematico (intelligenza, memoria, velocità di elaborazione delle informazioni), recentemente i ricercatori hanno iniziato a indagare anche il contributo dei fattori emotivi (ansia generale e ansia specifica) sulla performance matematica. In questo articolo presenteremo un’aggiornata revisione della letteratura riguardante gli effetti dell’ansia matematica sull’apprendimento disciplinare e descriveremo un modello bio-psico-sociale che consenta una migliore comprensione dell’eziologia di questa specifica condizione. Questo modello, dinamico e concettualizzato in ottica evolutiva, sembra essere uno tra i più adatti per studiare e promuovere interventi a contrasto dell’ansia matematica.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/31021
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/31021
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:QuaderniCIRD 20 (2020)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Cuder_Pellizzoni_De Vita_Passolunghi.pdf349.16 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

274
checked on Oct 5, 2022

Download(s) 50

438
checked on Oct 5, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons