Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/31804
Title: L'approccio distribuito allo studio del linguaggio
Authors: Pinna, Simone
Keywords: Extended cognitionDistributed cognitionIntegrationismLinguistic interactionCognizione distribuitaCognizione estesaIntegrazionismoInterazione linguistica
Issue Date: 2020
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Simone Pinna, "L'approccio distribuito allo studio del linguaggio", in "APhEx 21", 2020, pp. 25
Journal: APhEx 
Abstract: 
The main idea of distributed cognition is that a complete explanation of some cognitive phenomena should take into account non-local factors, i.e. processes that take place beyond the traditional cognitive boundaries represented by the "skin and skull" of cognitive subjects. This work outlines the developments of this viewpoint with regard to the study of linguistic phenomena. The proponents of the distributed approach highlight the active and dialogical features connected to the acquisition and use of natural language. A serious consideration of these phenomena provides the means for an original explanation of some language-related developmental issues that in computational linguistics are unsatisfactorily solved by supposing the existence of innate cognitive structures.

Per i teorici della cognizione distribuita la spiegazione completa di alcuni fenomeni cognitivi deve tenere conto di fattori non locali, cioè di processi che si verificano anche "al di fuori della pelle e del cranio" dei singoli soggetti cognitivi. In questo lavoro verranno presentati gli sviluppi di questa prospettiva in relazione allo studio dei fenomeni linguistici. I sostenitori dell'approccio distribuito pongono l'accento sulla componente attiva e dialogica collegata all'apprendimento e all'uso del linguaggio naturale. La considerazione di questi fenomeni rende possibile la spiegazione di alcuni problemi collegati allo sviluppo del linguaggio che nella linguistica computazionale sono risolti in maniera poco soddisfacente attraverso il riferimento a strutture cognitive innate.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/31804
ISSN: 2036-9972
Appears in Collections:21 APhEx num 21, anno 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat
ApproccioDistribuitoLinguaggioPinna.pdf621.74 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

9
checked on Apr 11, 2021

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons