Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/32084
Title: Le opinioni degli insegnanti di scuola primaria sulla didattica a distanza durante il lockdown: uno studio qualitativo
Other Titles: Opinions of primary school teachers on distance learning during the lockdown: a qualitative study
Authors: Cuder, Alessandro
De Vita, Chiara
Doz, Eleonora
Tentor, Giorgia
Colombini, Elisa
PELLIZZONI, SANDRA 
PASSOLUNGHI, MARIA CHIARA 
Keywords: CoronavirusLockdownDidattica a DistanzaDistance LearningInsegnantiTeachersQualitativoQualitative
Issue Date: 2020
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Alessandro Cuder, Chiara De Vita, Eleonora Doz, Giorgia Tentor, Elisa Colombini, Sandra Pellizzoni, Maria Chiara Passolunghi, "Le opinioni degli insegnanti di scuola primaria sulla didattica a distanza durante il lockdown: uno studio qualitativo/Opinions of primary school teachers on distance learning during the lockdown: a qualitative study", in: QuaderniCIRD, 21 (2020), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2020, pp. 93-113
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
During the lockdown period, to contain the COVID-19 pandemic, Italian teachers at all level were forced to carry out a rapid transition from face-to-face teaching to distance learning. In that context, we administered a short semi-structured questionnaire to 175 primary school teachers with the aim of investigating their main difficulties in conducting distance learning in the first months of school closure. The qualitative analysis of teachers’ answers revealed that they have experienced a critical situation characterized by lack of devices training needs and fears about the effectiveness of distance learning to meet the objectives of primary education.

Durante il periodo di chiusura delle scuole, per contenere la diffusione del virus SARS-CoV-19, gli insegnanti delle scuole di ogni ordine e grado sono stati spinti ad attuare una rapida transizione dalla didattica in presenza alla didattica a distanza (DAD). In questo contesto, abbiamo somministrato a 175 insegnanti di Scuola primaria un breve questionario semi-strutturato con lo scopo di indagare le principali difficoltà nel condurre la DAD durante i primi mesi di chiusura delle scuole. L’analisi qualitativa delle risposte ha mostrato che essi hanno vissuto una situazione caratterizzata dalla mancanza di dispositivi, bisogni formativi e timori circa l’efficacia educativa della formazione a distanza nel raggiungimento dei principali obiettivi educativi nelle scuole primarie.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/32084
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/32084
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:QuaderniCIRD 21 (2020)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Cuder_et_alii.pdf291.9 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

115
checked on Jun 12, 2021

Download(s)

57
checked on Jun 12, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons