Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/32086
Title: Una calcolatrice binaria senza saper contare
Other Titles: A binary calculator without knowing how to count
Authors: PERESSI, MARIA 
Keywords: MatematicaMathematics EducationInformaticaComputer ScienceSistema BinarioBinary SystemOperazioni MatematicheMath OperationsDidattica LaboratorialeLaboratory EducationScuola PrimariaPrimary SchoolApprendimento SituatoSituated Learning
Issue Date: 2020
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Maria Peressi, "Una calcolatrice binaria senza saper contare/A binary calculator without knowing how to count", in: QuaderniCIRD, 21 (2020), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2020, pp. 126-138
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
We report and comment on a recent experience of laboratory teaching carried out with a group of pupils of a primary school within the STEM2020 project, whose purpose was to give a very simple introduction to the binary system and to the functioning of computers to carry out the basic mathematical operations. Using the concept of “full / empty” and a few “rules of the game”, the pupils were guided to create a spreadsheet, or more generally, a mechanical calculator. The use of this mechanical calculator was shown to be suitable for everyone, even the youngest pupils of primary school, who lack basic math and calculus skills. The other students instead could verify its good functioning using the correspondence table between the binary coding of numbers and their standard representation in the decimal system.

Nel contributo viene illustrata una recente esperienza di didattica laboratoriale intrapresa con un gruppo di alunni di una Scuola primaria di primo grado nell’ambito del progetto STEM2020. La finalità perseguita consisteva nell’introdurre in modo molto semplice i partecipanti alla conoscenza del sistema binario e al funzionamento dei computer per svolgere le operazioni matematiche. Utilizzando il concetto di “pieno/vuoto” e poche “regole del gioco” si sono accompagnati gli alunni a realizzare un foglio di calcolo, o più generalmente una calcolatrice meccanica. La proposta si è dimostrata adeguata per tutti i partecipanti, perfino per quelli più piccoli appena entrati nella Scuola primaria e ancora completamente digiuni di addizioni, mentre quelli appena più grandicelli ne hanno potuto verificare il buon funzionamento con la tabella di corrispondenza tra codifica binaria dei numeri e rappresentazione standard nel sistema decimale.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/32086
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/32086
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:QuaderniCIRD 21 (2020)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Peressi.pdf1.09 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

29
checked on Jun 12, 2021

Download(s)

8
checked on Jun 12, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons