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Title: Itinerari culturali e identità territoriale. La Via Francigena nel Mezzogiorno d’Italia tra prospettive europee e criticità locali. Il caso della Campania
Other Titles: Cultural routes and local identity. The Francigena Way in Southern Italy between European perspective and territorial weaknesses. The Campania region
Authors: Ronza, Maria
Keywords: Itinerari culturaliVia FrancigenaMezzogiorno d’ItaliaAttrattività turisticaRicettività turisticaCultural Routesthe Francigena WaySouthern ItalyTourist attractionTourism infrastructure
Issue Date: 2020
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Maria Ronza, "Itinerari culturali e identità territoriale. La Via Francigena nel Mezzogiorno d’Italia tra prospettive europee e criticità locali. Il caso della Campania/Cultural routes and local identity. The Francigena Way in Southern Italy between European perspective and territorial weaknesses. The Campania region", in: Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia, 168 (2020), pp. 78-93
Journal: Bollettino dell'Associazione Italiana di Cartografia 
Abstract: 
Il contributo si propone di analizzare il ruolo che gli itinerari culturali
potrebbero avere per la valorizzazione del patrimonio identitario e
del paesaggio nel Mezzogiorno d’Italia. In particolare, l’attenzione
è focalizzata sulla “Via Francigena nel Sud”, un intricato sistema di
percorsi che da Roma arriva alle coste pugliesi attraversando l’entroterra
appenninico. Dopo aver delineato l’iter di riconoscimento dell’itinerario
in sede europea, vengono individuate le criticità connesse
all’attuazione della Via Francigena e le problematiche di governance
alla scala regionale (Campania).
Per comprendere i livelli di attrattività e ricettività dei territori interessati
dalla Via Francigena in Campania, sono stati analizzati i dati
del MIBACT e quelli di OSM sui beni culturali al fine di evidenziare la
distribuzione degli stessi lungo i tracciati. Analogamente sono stati
esaminati i dati ISTAT sulle strutture ricettive suddivise per tipologie
al 2019, in relazione ai comuni inseriti nell’itinerario. Se la Via
Francigena è in grado d’integrare beni culturali e centri minori che,
altrimenti, non avrebbero la forza di generare una domanda turistica,
di rimando la discontinuità del tessuto ricettivo costituisce un
significativo ostacolo per il turismo lento. Il coinvolgimento attivo
di enti, soggetti economici e comunità locali nelle linee di finanziamento
promosse a livello nazionale ed europeo si configura come
fondamentale per una territorializzazione del brand “Via Francigena”
in aree marginali o non interessate da flussi turistici.

The paper aims to analyse the role of Cultural Routes in promoting
landscape and cultural heritage in Southern Italy. The Francigena
Way in the South is the focus of the study; it is an intricate network
of routes that starts from Rome and moves to the Apulian coast,
crossing the Apennine foothills and mountains.
Following the award of the Francigena Way in the South as European
cultural route, the first part of the paper describes critical issues for
governance process at regional level (Campania) and their causes.
The second part explores the tourist attraction of the territories
crossed by the cultural route. The data of MIBACT (Ministry of Cultural
Heritage, Cultural Activities and Tourism) and the information taken
from OSM (OpenStreetMap) database are analyzed to highlight the
spatial pattern of archaeological sites and architectural heritage
along the routes. On the other side, the statistical data on tourist
accommodation in 2019 (ISTAT, Italian National Institute of Statistics)
are investigated at municipal level.
The main results are related to the strengths and weaknesses of the
Francigena Way in the Campania region. The cultural route is able to integrate
less-known historical centers and cultural heritage in a tourism
system marked by a global attractiveness. The accommodation capacity
(hotels, residences, bed and breakfast, hostels and other hospitality
forms) is poor and discontinuous; it represents a significant obstacle
for slow tourism. Therefore, the tourist brand “Francigena” requires the
involvement of local authorities, economic actors and communities in
European funding to promote slow tourism in marginal areas.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/32114
ISSN: 0044-9733
eISSN: 2282-572X
DOI: 10.13137/2282-572X/32114
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
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