Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/32282
Title: Sebastião Salgado. La fotografia, la terra, il mondo
Authors: Monaldi, Marcello 
Keywords: SalgadophotographygenesisEarthlifefotografíagénesisTierravidafotografiagenesiTerravita
Issue Date: 2021
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Marcello Monaldi, "Sebastião Salgado. La fotografia, la terra, il mondo" in: "Visioni LatinoAmericane 25 (2021)", EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 10-22
Journal: Visioni LatinoAmericane 
Abstract: 
The author analyses the last great project (Genesis, 2013) of the Brazilian photographer Sebastião Salgado, and tries to focus on the idea of earth and life that inspires this work. In the light of its form and content, Genesis does not want to be an example of landscape photography. Furthermore, the link between freedom and wilderness, pointed out by Salgado, differentiates the project from other kinds of images of the Earth, like those taken from space, whose implicit meaning is to celebrate mankind’s victory over the terrestrial bond. In the final part of the paper, the author describes a couple of Salgado’s photos.

El autor analiza el último gran proiecto de Salgado (Génesis, 2013), y trata de centrarse en la idea de vida y tierra che inspira este proiecto. Esto debe distinguirse de la fotografía de paisajes por motivos de forma y contenido. Además, la conexión entre libertad y naturaleza virgen, destacada por Salgado, da a sus imágenes un significado opuesto al mensaje implicito en las fotografías de la tierra tomadas desde el espacio, en las que se celebra la victoria del l’hombre sobre el vinciulo terrenal. En la última parte del ensajo, el autor describe alcunas imágenes de Génesis.

L’autore affronta l’ultimo grande progetto del fotografo brasiliano Sebastião Salgado, Genesi (2013), e cerca di mettere a fuoco l’immagine della terra e della vita che ispira questa impresa artistica. Essa va tenuta distinta dalla fotografia di paesaggio per ragioni di forma e di contenuto. Inoltre, la rivendicazione di libertà che Salgado attribuisce al contatto con la natura incontaminata fa sì che il suo progetto assuma un significato opposto ai messaggi impliciti nelle fotografie della terra scattate dallo spazio, dove si celebra la pretesa tecnologica di emancipare l’uomo dal vincolo terrestre. Seguono alcune descrizioni delle immagini contenute nel volume Genesi.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/32282
ISSN: 2035-6633
DOI: 10.13137/2035-6633/32282
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:Visioni LatinoAmericane 25 (2021)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Monaldi.pdf568.29 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

98
checked on Sep 25, 2021

Download(s)

16
checked on Sep 25, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons