Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/33404
Title: Insegnare la lingua dei segni italiana all’Università: esperienze consolidate e direzioni future
Other Titles: Teaching Italian Sign Language at University: well-established experiences and future directions
Authors: Mantovan, Lara
Keywords: Lingua dei Segni ItalianaItalian Sign LanguageGlottodidatticaLanguage TeachingInterpretazioneInterpretationUniversitàUniversity
Issue Date: 2021
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Lara Mantovan, "Insegnare la lingua dei segni italiana all’Università: esperienze consolidate e direzioni future/Teaching Italian Sign Language at University: well-established experiences and future directions", in: QuaderniCIRD, 22 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 33-49
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
Sign languages are fully-fledged natural languages, endowed with the same expressive potentiality and structural complexity as spoken languages. The fact that they are transmitted in the visual-manual modality poses specific challenges to L2 M2 (second language, second modality) learners, which need to be taken into account. Italian Sign Language (LIS) has only been recently recognized as an official language by the Italian Parliament. Nevertheless, LIS has already been taught for twenty years in Italian universities. In particular, it was implemented as a specialization language in BA and MA degree courses in the BA and MA programs of Ca’ Foscari University of Venice and at the University of Catania. Both universities have taken important steps towards offering specialized academic training for LIS interpreters and translators.

Le lingue dei segni sono a tutti gli effetti lingue naturali, dotate della stessa potenzialità espressiva e complessità strutturale delle lingue vocali. Il fatto che siano trasmesse nella modalità visivo-manuale pone sfide specifiche agli apprendenti L2 M2 (lingua seconda, modalità seconda), che devono essere tenute in considerazione. La lingua dei segni italiana (LIS) è stata ufficialmente riconosciuta dal Parlamento italiano solo di recente. Tuttavia, è già da vent’anni che la LIS viene insegnata nelle Università italiane. In particolare, è stata inserita come lingua di specializzazione nei corsi della triennale e della magistrale dell’Università Ca’ Foscari Venezia e dell’Università di Catania. Entrambi gli atenei hanno compiuto passi importanti nell’offrire una formazione accademica specializzata nell’interpretazione e traduzione in LIS.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/33404
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/33404
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:QuaderniCIRD 22 (2021)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Mantovan_CIRD22.pdf297.22 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

77
checked on May 21, 2022

Download(s)

39
checked on May 21, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons