Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/33406
Title: Problemi aritmetici di tipo verbale: un’analisi dei fattori che contribuiscono alla loro difficoltà
Other Titles: Arithmetic word problems: an analysis of factors underlying their difficulty
Authors: Doz, Eleonora
Colombini, Elisa
Cuder, Alessandro
PELLIZZONI, SANDRA 
PASSOLUNGHI, MARIA CHIARA 
Keywords: Apprendimento MatematicoMathematical LearningProblemi AritmeticiArithmetic Word ProblemsDifficoltàDifficultyScuola PrimariaPrimary School
Issue Date: 2021
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Eleonora Doz, Elisa Colombini, Alessandro Cuder, Sandra Pellizzoni, Maria Chiara Passolunghi, "Problemi aritmetici di tipo verbale: un’analisi dei fattori che contribuiscono alla loro difficoltà/Arithmetic word problems: an analysis of factors underlying their difficulty", in: QuaderniCIRD, 22 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 63-84
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
Solving arithmetic word problems is a fundamental skill that children must learn in the learning of mathematics. However, many students perform weakly on these tasks, even if they can successfully solve corresponding arithmetic computation exercises. This suggests that aspects other than mathematical skills contribute to problem solving success. The present contribution gives an overview of the research literature on word problems and identifies three factors behind students’ difficulties: (a) word problem attributes, (b) individual capabilities, and (c) environmental factors. We will discuss the impact of each component on word problem solving skills and explain the need to consider all factors when developing efficient intervention programs. Implications in terms of educational practices are also discussed.

Risolvere problemi aritmetici di tipo verbale è un’abilità fondamentale che i bambini devono acquisire a partire dalla scuola primaria. Si è riscontrato, tuttavia, che molti alunni presentano delle difficoltà marcate nell’affrontare questi compiti, nonostante presentino delle buone abilità di calcolo. Questo dato suggerisce che tale abilità di soluzione richieda di prendere in considerazione diverse componenti rispetto la mera conoscenza delle procedure aritmetiche. Il presente contributo fornisce una panoramica della letteratura sui problemi verbali, distinguendo tre fattori alla base delle loro difficoltà: (a) caratteristiche del problema, (b) caratteristiche dell’individuo e (c) fattori ambientali. Verrà inoltre discusso l’impatto di ciascun aspetto sulla soluzione dei problemi e si evidenzieranno alcune implicazioni didattiche.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/33406
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/33406
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:QuaderniCIRD 22 (2021)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
DOZ_et al._CIRD22.pdf695.27 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

111
checked on May 16, 2022

Download(s)

35
checked on May 16, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons