Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/33407
Title: Ripensare alla Didattica: scenari e prospettive per l’insegnamento della Fisica
Other Titles: Rethinking to Didactics: scenarios and perspectives for teaching Physics
Authors: Bologna, Valentina
Keywords: Didattica della FisicaPhysics EducationDidattica LaboratorialeLaboratory EducationDidattica a DistanzaDistance LearningMetodologie d’IndagineInquiry MethodConoscenza Pedagogica del ContenutoPedagogical Content Knowledge
Issue Date: 2021
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Valentina Bologna, "Ripensare alla Didattica: scenari e prospettive per l’insegnamento della Fisica/Rethinking to Didactics: scenarios and perspectives for teaching Physics", in: QuaderniCIRD, 22 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 85-102
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
In the American university system many attempts were made to innovate the way of teaching Physics in introductory courses. Starting from a deep analysis of their experience, here we suggest a revision of aims, objectives and methods for teaching Physics within the Italian context. This revision is focused on the Pedagogical Content Knowledge to develop argumentative skills within the framework of inquiry-based learning environment. This will encourage students to read and interpret the book of nature that surrounds them in everyday Physics.

A partire da un’analisi puntuale di esperienze e tentativi di innovazione nella didattica del sistema universitario americano, si propone un percorso di revisione delle finalità, degli obiettivi e delle modalità di insegnamento della Fisica, che possa suscitare alcune riflessioni per un ripensamento dei corsi introduttivi di questa disciplina al primo anno del curriculum universitario italiano. La proposta didattica espone il processo di revisione che andrebbe richiesto al docente al fine di garantire lo sviluppo di competenze argomentative per leggere e interpretare il libro della natura nella Fisica di tutti i giorni.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/33407
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/33407
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:QuaderniCIRD 22 (2021)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Bologna_CIRD22.pdf618.35 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

95
checked on May 16, 2022

Download(s)

23
checked on May 16, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons