Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10077/33407
Title: | Ripensare alla Didattica: scenari e prospettive per l’insegnamento della Fisica | Other Titles: | Rethinking to Didactics: scenarios and perspectives for teaching Physics | Authors: | Bologna, Valentina | Keywords: | Didattica della Fisica; Physics Education; Didattica Laboratoriale; Laboratory Education; Didattica a Distanza; Distance Learning; Metodologie d’Indagine; Inquiry Method; Conoscenza Pedagogica del Contenuto; Pedagogical Content Knowledge | Issue Date: | 2021 | Publisher: | EUT Edizioni Università di Trieste | Source: | Valentina Bologna, "Ripensare alla Didattica: scenari e prospettive per l’insegnamento della Fisica/Rethinking to Didactics: scenarios and perspectives for teaching Physics", in: QuaderniCIRD, 22 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 85-102 | Journal: | QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 | Abstract: | In the American university system many attempts were made to innovate the way of teaching Physics in introductory courses. Starting from a deep analysis of their experience, here we suggest a revision of aims, objectives and methods for teaching Physics within the Italian context. This revision is focused on the Pedagogical Content Knowledge to develop argumentative skills within the framework of inquiry-based learning environment. This will encourage students to read and interpret the book of nature that surrounds them in everyday Physics. A partire da un’analisi puntuale di esperienze e tentativi di innovazione nella didattica del sistema universitario americano, si propone un percorso di revisione delle finalità, degli obiettivi e delle modalità di insegnamento della Fisica, che possa suscitare alcune riflessioni per un ripensamento dei corsi introduttivi di questa disciplina al primo anno del curriculum universitario italiano. La proposta didattica espone il processo di revisione che andrebbe richiesto al docente al fine di garantire lo sviluppo di competenze argomentative per leggere e interpretare il libro della natura nella Fisica di tutti i giorni. |
Type: | Article | URI: | http://hdl.handle.net/10077/33407 | ISSN: | 2039-8646 | DOI: | 10.13137/2039-8646/33407 | Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale |
Appears in Collections: | QuaderniCIRD 22 (2021) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bologna_CIRD22.pdf | 618.35 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
95
checked on May 16, 2022
Download(s)
23
checked on May 16, 2022
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License