Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/33407
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBologna, Valentinait
dc.date.accessioned2022-02-07T09:54:17Z-
dc.date.available2022-02-07T09:54:17Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationValentina Bologna, "Ripensare alla Didattica: scenari e prospettive per l’insegnamento della Fisica/Rethinking to Didactics: scenarios and perspectives for teaching Physics", in: QuaderniCIRD, 22 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 85-102it
dc.identifier.issn2039-8646-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10077/33407-
dc.description.abstractIn the American university system many attempts were made to innovate the way of teaching Physics in introductory courses. Starting from a deep analysis of their experience, here we suggest a revision of aims, objectives and methods for teaching Physics within the Italian context. This revision is focused on the Pedagogical Content Knowledge to develop argumentative skills within the framework of inquiry-based learning environment. This will encourage students to read and interpret the book of nature that surrounds them in everyday Physics.it
dc.description.abstractA partire da un’analisi puntuale di esperienze e tentativi di innovazione nella didattica del sistema universitario americano, si propone un percorso di revisione delle finalità, degli obiettivi e delle modalità di insegnamento della Fisica, che possa suscitare alcune riflessioni per un ripensamento dei corsi introduttivi di questa disciplina al primo anno del curriculum universitario italiano. La proposta didattica espone il processo di revisione che andrebbe richiesto al docente al fine di garantire lo sviluppo di competenze argomentative per leggere e interpretare il libro della natura nella Fisica di tutti i giorni.it
dc.language.isoitit
dc.publisherEUT Edizioni Università di Triesteit
dc.relation.ispartofQuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646it
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectDidattica della Fisicait
dc.subjectPhysics Educationit
dc.subjectDidattica Laboratorialeit
dc.subjectLaboratory Educationit
dc.subjectDidattica a Distanzait
dc.subjectDistance Learningit
dc.subjectMetodologie d’Indagineit
dc.subjectInquiry Methodit
dc.subjectConoscenza Pedagogica del Contenutoit
dc.subjectPedagogical Content Knowledgeit
dc.titleRipensare alla Didattica: scenari e prospettive per l’insegnamento della Fisicait
dc.title.alternativeRethinking to Didactics: scenarios and perspectives for teaching Physicsit
dc.typeArticleit
dc.identifier.doi10.13137/2039-8646/33407-
dc.identifier.doieutx-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1it-
item.openairetypearticle-
Appears in Collections:QuaderniCIRD 22 (2021)
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Bologna_CIRD22.pdf618.35 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record


CORE Recommender

Page view(s)

111
checked on Jun 27, 2022

Download(s)

30
checked on Jun 27, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons