Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Communities & Collections
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 22 (2021)
  6. Ripensare alla Didattica: scenari e prospettive per l’insegnamento della Fisica
 
  • Details
  • Metrics
Options

Ripensare alla Didattica: scenari e prospettive per l’insegnamento della Fisica

Rethinking to Didactics: scenarios and perspectives for teaching Physics
Bologna, Valentina
2021
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
DOI
10.13137/2039-8646/33407
http://hdl.handle.net/10077/33407
  • Article

Abstract
In the American university system many attempts were made to innovate the way of teaching Physics in introductory courses. Starting from a deep analysis of their experience, here we suggest a revision of aims, objectives and methods for teaching Physics within the Italian context. This revision is focused on the Pedagogical Content Knowledge to develop argumentative skills within the framework of inquiry-based learning environment. This will encourage students to read and interpret the book of nature that surrounds them in everyday Physics.
A partire da un’analisi puntuale di esperienze e tentativi di innovazione nella didattica del sistema universitario americano, si propone un percorso di revisione delle finalità, degli obiettivi e delle modalità di insegnamento della Fisica, che possa suscitare alcune riflessioni per un ripensamento dei corsi introduttivi di questa disciplina al primo anno del curriculum universitario italiano. La proposta didattica espone il processo di revisione che andrebbe richiesto al docente al fine di garantire lo sviluppo di competenze argomentative per leggere e interpretare il libro della natura nella Fisica di tutti i giorni.
Journal
QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Subjects
  • Didattica della Fisic...

  • Physics Education

  • Didattica Laboratoria...

  • Laboratory Education

  • Didattica a Distanza

  • Distance Learning

  • Metodologie d’Indagin...

  • Inquiry Method

  • Conoscenza Pedagogica...

  • Pedagogical Content K...

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Valentina Bologna, "Ripensare alla Didattica: scenari e prospettive per l’insegnamento della Fisica/Rethinking to Didactics: scenarios and perspectives for teaching Physics", in: QuaderniCIRD, 22 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 85-102
Languages
it
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Bologna_CIRD22.pdf

Format

Adobe PDF

Size

618.35 KB

Download
Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback