Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/33439
Title: Ignoranza
Authors: Arfini, Selene
Keywords: IgnoranceKnowledgeCognitionIgnoranzaConoscenzaCognizione
Issue Date: 2021
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Selene Arfini, "Ignoranza", in "APhEx 23", 2021, pp. 23
Journal: APhEx 
Abstract: 
Scholars have recently begun analyzing the topic of ignorance, bringing out intricate and incohesive knowledge in the philosophical literature. Indeed, the so-called Ignorance Studies refer now to those miscellaneous investigations that examine the nature and features of ignorance from various perspectives. Without underestimating these studies' multidisciplinary nature, this work focuses on the philosophical points of view from which ignorance has been analyzed as a stand-alone research topic. The paper is divided into four main parts that describe ethical, epistemological, and cognitive investigations of ignorance. The last part aims at describing emergent and potential follow-ups to current studies.

L'analisi dell'ignoranza condotta negli ultimi anni ha fatto emergere un insieme multidisciplinare di conoscenze. I cosiddetti Ignorance Studies sono infatti oggi un fronte di ricerca variegato e in espansione, che sfrutta collegamenti tra diversi settori accademici. Senza sottovalutare la natura interdisciplinare dell'argomento, la presente voce ha lo scopo di offrire un quadro d'insieme delle principali correnti di pensiero filosofico – affermate ed emergenti – che trattano l'ignoranza come termine chiave d'indagine. Le correnti esaminate trattano, in particolare, delle implicazioni etiche dell'ignoranza, della sua definizione a livello epistemologico e del suo ruolo nei processi cognitivi dell'individuo agente.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/33439
ISSN: 2036-9972
Appears in Collections:23 APhEx num 23, anno 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat
APhEx23,2021Ignoranza.pdf658.24 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

38
checked on Sep 29, 2022

Download(s)

80
checked on Sep 29, 2022

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons