QuaderniCIRD 23 (2021)

Scarica il FullText

SOMMARIO

 

Michele Stoppa

Presentazione


Prima parte


Franco C. Grossi

Un progetto di pratica medica a Trieste con studenti argentini


Stefano Oliva

Didattica interdisciplinare e integrazione tra cultura umanistica e sapere scientifico. La piattaforma DISF Educational per le Scuole secondarie di secondo grado


Antonella Gagliano, Alessandro Cuder, Eleonora Doz, Maria Chiara Passolunghi, Sandra Pelizzoni

Lo sviluppo delle funzioni esecutive e l’educazione musicale: uno studio esplorativo


Piergiorgio Trevisan, Claudia Montico

‘Pedagogical Stylistics’ through Corpora in the University Classroom: A Case-Study


Dossier “Scuola e Innovazione”


Tiziana Piras

Dossier “Scuola e Innovazione” – Alcune considerazioni a margine


Mariasilvia Tatti

Il punto sulla formazione iniziale degli insegnanti


Consiglia Balsamo, Daniela Picamus

Competenze e valutazione nella tipologia A della prima prova dell’Esame di Stato


Lucia Olini

Scrivere a Scuola nel dialogo tra le discipline: le opportunità offerte dalla nuova tipologia B della prima prova dell’Esame di Stato


Cinzia Spingola

Lo studio, la strada e l’acqua del fiume: argomentare (e scegliere) nella tipologia C della prima prova dell’Esame di Stato


Gianna Mazzieri-Sanković

Diploma di Stato nelle scuole con lingua italiana in Croazia: l’esame di lingua italiana


Seconda parte


Recensioni

Michele Stoppa

Recensione. QUALIZZA G., 2020, Il ritorno dei luoghi. Place of origin, marche locali, consumer engagement: nuove mappe per creare valore, Pisa, Edizioni ETS, 184 pp.


Notizie

a cura di Roberta Bulla, Patrizia Nitti, Giorgio Pastore, Francesco Princivalle, Michele Stoppa
con la collaborazione di Marina Carpineti, Lanfranco Conte, Stefano Covelli, Nicola Ludwig, Sabina Passamonti, Maurizio Romano, Michela Zanetti

Notizia. Scienza dell’alimentazione: multidisciplinarità o interdisciplinarità? La proposta formativa di Scienze erogata nell’a. a. 2021-22 dal Polo di Trieste della Fondazione “I Lincei per la Scuola”

 

 

Details

QuaderniCIRD n. 23 (2021)
Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell'Università di Trieste
Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the
University of Trieste

ISSN: 2039-8646


Direttore responsabile:
Michele Stoppa

Condirettore:
Luciana Zuccheri


Comitato editoriale:
Silvia Battistella
Furio Finocchiaro
Helena Lozano Miralles
Tiziana Piras
Monica Randaccio
Paolo Sorzio
Verena Zudini


Revisione sunti in Inglese:
Monica Randaccio


Revisione sunti in Spagnolo:
Helena Lozano Miralles


Revisione sunti in Croato:
Ljiljana Avirovic


Numero a cura di:
Michele Stoppa
Tiziana Piras
Helena Lozano Miralles
Luciana Zuccheri

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 14
  • Publication
    Dossier “Scuola e Innovazione” – Alcune considerazioni a margine
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2021)
    PIRAS, TIZIANA
      223  131
  • Publication
    Diploma di Stato nelle scuole con lingua italiana in Croazia: l’esame di lingua italiana
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2021)
    Mazzieri-Sanković, Gianna
    This paper provides an overview of the history of the state graduation exam in schools in the Republic of Croatia with Italian as the language of instruction. It focuses on the innovations introduced in the examinations for the school year 2021/2022, following the implementation of the curricular reform and the definition of single curricular disciplines. The contribution focuses both on Italian language and literature tests and on the innovations proposed in the most recent Catalogue for the state graduation exam.
      246  374
  • Publication
    Lo studio, la strada e l’acqua del fiume: argomentare (e scegliere) nella tipologia C della prima prova dell’Esame di Stato
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2021)
    Spingola, Cinzia
    The expository-argumentative approach to investigate current issues which is required by the new Type C of State Examination, one of the three tracks for the first national written test, needs an integrated reading/writing approach. Besides accuracy and coherence in language, this approach implies critical reasoning on the issues involved and the addresser’s responsibility towards his/her addressees. This contribution aims to show how and why argumentative writing can draw on literature. In fact, literature can foster self-awareness and awareness of the others, thus fostering the ability to choose and debate.
      222  222
  • Publication
    Scrivere a Scuola nel dialogo tra le discipline: le opportunità offerte dalla nuova tipologia B della prima prova dell’Esame di Stato
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2021)
    Olini, Lucia
    The aim of this paper is to propose a reflection on the interdisciplinary approach to teaching with specific reference to the development of creative writing. References for this paper range from contributions by twentieth-century writers of the high-school canon to some well-known concepts taken from the field of neuroscience. Moreover, some recent studies on the comparison between the humanities and the life sciences will be considered to show how they opened up new and innovative horizons of research in literary studies.
      249  309
  • Publication
    Competenze e valutazione nella tipologia A della prima prova dell’Esame di Stato
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2021)
    Balsamo, Consiglia
    ;
    PICAMUS DANIELA
    Starting from the innovations envisaged by Legislative Decree 62/2017 in type A of the first written test of the State Examination, one of the three tracks for the first national written test, this paper investigates the new skill-based approaches in teaching, which have been gradually introduced in the Italian school over the last twenty years. In relation to rubrics and evaluation grids, tentative assessment guidelines are suggested, as well as a reflection on the exam questions.
      142  256