Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/33603
Title: Didattica interdisciplinare e integrazione tra cultura umanistica e sapere scientifico. La piattaforma DISF Educational per le Scuole secondarie di secondo grado
Other Titles: Interdisciplinary education and integration between humanistic culture and scientific knowledge. The DISF Educational platform for high secondary schools
Authors: Oliva, Stefano
Keywords: DISF EducationalScuole SecondarieHigh-SchoolDidattica InterdisciplinareInterdisciplinary EducationDidattica on Lineon Line EducationScienze NaturaliSciencesScienze UmaneHumanitiesReligioneReligionUnità del SapereUnity of KnowledgeUnità della PersonaUnity of Life
Issue Date: 2021
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Stefano Oliva, "Didattica interdisciplinare e integrazione tra cultura umanistica e sapere scientifico. La piattaforma DISF Educational per le Scuole secondarie di secondo grado/Interdisciplinary education and integration between humanistic culture and scientific knowledge. The DISF Educational platform for high secondary schools", in: QuaderniCIRD, 23 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 25-39
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
This article introduces the DISF Educational website (disf.org/edu), addressed to high-school teachers and students. The DISF Educational project is based on the ideals of “unity of knowledge” and “unity of life” and offers a valuable contribution to the integration of the humanities with sciences in school education. The site is a helpful tool to deal with interdisciplinary issues in a thorough and documented manner, encompassing the relationship between science, philosophy and religion, with particular reference to the Judeo-Christian Revelation. DISF Educational has four sections (Thematic paths; Big questions; Videos; Sense Seekers) and specific conceptual and practical tools created by the DISF Research Center at the Pontifical University of the Holy Cross, Rome.

In questo articolo viene presentato il sito web DISF Educational (disf.org/edu), dedicato ai docenti e agli studenti delle scuole secondarie di secondo grado. Il progetto DISF Educational si fonda sugli ideali di unità del sapere e unità della persona e offre un valido contributo per l’integrazione tra sapere scientifico e cultura umanistica in ambito scolastico. Il sito rappresenta un utile strumento per affrontare in modo approfondito e documentato tematiche interdisciplinari che coinvolgono i rapporti tra scienza, filosofia e religione, con particolare riferimento alla Rivelazione ebraico-cristiana. Il sito DISF Educational è composto da quattro rubriche (Percorsi tematici; Grandi domande; Video di attualità interdisciplinare; Cercatori di senso) e offre specifici strumenti teorico-concettuali e operativi realizzati dal Centro di ricerca DISF (Pontificia Università della Santa Croce, Roma).
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/33603
ISSN: 2039-8646
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:QuaderniCIRD 23 (2021)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Oliva_23.pdf727.83 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

114
checked on Aug 15, 2022

Download(s)

33
checked on Aug 15, 2022

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons