Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10077/33603
Title: | Didattica interdisciplinare e integrazione tra cultura umanistica e sapere scientifico. La piattaforma DISF Educational per le Scuole secondarie di secondo grado | Other Titles: | Interdisciplinary education and integration between humanistic culture and scientific knowledge. The DISF Educational platform for high secondary schools | Authors: | Oliva, Stefano | Keywords: | DISF Educational; Scuole Secondarie; High-School; Didattica Interdisciplinare; Interdisciplinary Education; Didattica on Line; on Line Education; Scienze Naturali; Sciences; Scienze Umane; Humanities; Religione; Religion; Unità del Sapere; Unity of Knowledge; Unità della Persona; Unity of Life | Issue Date: | 2021 | Publisher: | EUT Edizioni Università di Trieste | Source: | Stefano Oliva, "Didattica interdisciplinare e integrazione tra cultura umanistica e sapere scientifico. La piattaforma DISF Educational per le Scuole secondarie di secondo grado/Interdisciplinary education and integration between humanistic culture and scientific knowledge. The DISF Educational platform for high secondary schools", in: QuaderniCIRD, 23 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 25-39 | Journal: | QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 | Abstract: | This article introduces the DISF Educational website (disf.org/edu), addressed to high-school teachers and students. The DISF Educational project is based on the ideals of “unity of knowledge” and “unity of life” and offers a valuable contribution to the integration of the humanities with sciences in school education. The site is a helpful tool to deal with interdisciplinary issues in a thorough and documented manner, encompassing the relationship between science, philosophy and religion, with particular reference to the Judeo-Christian Revelation. DISF Educational has four sections (Thematic paths; Big questions; Videos; Sense Seekers) and specific conceptual and practical tools created by the DISF Research Center at the Pontifical University of the Holy Cross, Rome. In questo articolo viene presentato il sito web DISF Educational (disf.org/edu), dedicato ai docenti e agli studenti delle scuole secondarie di secondo grado. Il progetto DISF Educational si fonda sugli ideali di unità del sapere e unità della persona e offre un valido contributo per l’integrazione tra sapere scientifico e cultura umanistica in ambito scolastico. Il sito rappresenta un utile strumento per affrontare in modo approfondito e documentato tematiche interdisciplinari che coinvolgono i rapporti tra scienza, filosofia e religione, con particolare riferimento alla Rivelazione ebraico-cristiana. Il sito DISF Educational è composto da quattro rubriche (Percorsi tematici; Grandi domande; Video di attualità interdisciplinare; Cercatori di senso) e offre specifici strumenti teorico-concettuali e operativi realizzati dal Centro di ricerca DISF (Pontificia Università della Santa Croce, Roma). |
Type: | Article | URI: | http://hdl.handle.net/10077/33603 | ISSN: | 2039-8646 | DOI: | 10.13137/2039-8646/33603 | Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale |
Appears in Collections: | QuaderniCIRD 23 (2021) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Oliva_23.pdf | 727.83 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
164
checked on Jan 26, 2023
Download(s)
53
checked on Jan 26, 2023
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License