Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10077/33604
Title: | Lo sviluppo delle funzioni esecutive e l’educazione musicale: uno studio esplorativo | Other Titles: | Music education and the development of executive functions: an exploratory study | Authors: | Gagliano, Antonella Cuder, Alessandro Doz, Eleonora PASSOLUNGHI, MARIA CHIARA Pelizzoni, Sandra |
Keywords: | Educazione Musicale; Music Education; Funzioni Esecutive; Executive Functions; Inibizione; Inhibition; Differenze Cognitive; Cognitive Differences | Issue Date: | 2021 | Publisher: | EUT Edizioni Università di Trieste | Source: | Antonella Gagliano, Alessandro Cuder, Eleonora Doz, Maria Chiara Passolunghi, Sandra Pelizzoni, "Lo sviluppo delle funzioni esecutive e l’educazione musicale: uno studio esplorativo/Music education and the development of executive functions: an exploratory study", in: QuaderniCIRD, 23 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 40-64 | Journal: | QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 | Abstract: | Several studies have shown that music education may foster the development of executive functions (EF), a set of cognitive skills involved in memory, attention and the ability to inhibit distracting stimuli. However, the literature on the impact of music training on EF is still scarce. Thus, the aim of the present study was to investigate different components of EF, comparing children who were involved in musical activities with a group that was not. Results revealed that children who performed musical activities showed greater accuracy in inhibition tasks compared to children who did not attend music activities. Our findings are in agreement with the literature data, suggesting that music education can be a key intervention strategy to promote the development of EF, especially in the first years of primary school. Diversi studi hanno mostrato come l’educazione musicale sembri favorire lo sviluppo delle funzioni esecutive (FE), un insieme di abilità cognitive coinvolte nella memoria, nel mantenimento dell’attenzione e nella capacità di inibire stimoli distraenti. Tuttavia, queste abilità sono state poco indagate precocemente in età scolare e in relazione all’educazione musicale. Per questo motivo, lo scopo del presente studio è stato quello di indagare diverse componenti delle FE, confrontando un campione di bambini che svolge percorsi di educazione musicale con un gruppo che non svolge tali attività nei primi anni della scuola primaria. I risultati hanno mostrato come i bambini che conducono attività musicali abbiano un’accuratezza maggiore nei compiti di controllo dell’inibizione, rispetto ai bambini che non ne svolgono nessuna. I risultati sembrano supportare le evidenze descritte in letteratura, suggerendo come l’educazione musicale possa essere una strategia di intervento chiave per apportare benefici allo sviluppo delle FE, in particolar modo nei primi anni di età scolare. |
Type: | Article | URI: | http://hdl.handle.net/10077/33604 | ISSN: | 2039-8646 | DOI: | 10.13137/2039-8646/33604 | Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale |
Appears in Collections: | QuaderniCIRD 23 (2021) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Gagliano_et_al_23.pdf | 586.02 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
182
checked on Feb 5, 2023
Download(s)
98
checked on Feb 5, 2023
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License