Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/33604
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGagliano, Antonellait
dc.contributor.authorCuder, Alessandroit
dc.contributor.authorDoz, Eleonorait
dc.contributor.authorPASSOLUNGHI, MARIA CHIARAit
dc.contributor.authorPelizzoni, Sandrait
dc.date.accessioned2022-05-18T04:02:44Z-
dc.date.available2022-05-18T04:02:44Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationAntonella Gagliano, Alessandro Cuder, Eleonora Doz, Maria Chiara Passolunghi, Sandra Pelizzoni, "Lo sviluppo delle funzioni esecutive e l’educazione musicale: uno studio esplorativo/Music education and the development of executive functions: an exploratory study", in: QuaderniCIRD, 23 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 40-64it
dc.identifier.issn2039-8646-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10077/33604-
dc.description.abstractSeveral studies have shown that music education may foster the development of executive functions (EF), a set of cognitive skills involved in memory, attention and the ability to inhibit distracting stimuli. However, the literature on the impact of music training on EF is still scarce. Thus, the aim of the present study was to investigate different components of EF, comparing children who were involved in musical activities with a group that was not. Results revealed that children who performed musical activities showed greater accuracy in inhibition tasks compared to children who did not attend music activities. Our findings are in agreement with the literature data, suggesting that music education can be a key intervention strategy to promote the development of EF, especially in the first years of primary school.it
dc.description.abstractDiversi studi hanno mostrato come l’educazione musicale sembri favorire lo sviluppo delle funzioni esecutive (FE), un insieme di abilità cognitive coinvolte nella memoria, nel mantenimento dell’attenzione e nella capacità di inibire stimoli distraenti. Tuttavia, queste abilità sono state poco indagate precocemente in età scolare e in relazione all’educazione musicale. Per questo motivo, lo scopo del presente studio è stato quello di indagare diverse componenti delle FE, confrontando un campione di bambini che svolge percorsi di educazione musicale con un gruppo che non svolge tali attività nei primi anni della scuola primaria. I risultati hanno mostrato come i bambini che conducono attività musicali abbiano un’accuratezza maggiore nei compiti di controllo dell’inibizione, rispetto ai bambini che non ne svolgono nessuna. I risultati sembrano supportare le evidenze descritte in letteratura, suggerendo come l’educazione musicale possa essere una strategia di intervento chiave per apportare benefici allo sviluppo delle FE, in particolar modo nei primi anni di età scolare.it
dc.language.isoitit
dc.publisherEUT Edizioni Università di Triesteit
dc.relation.ispartofQuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646it
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEducazione Musicaleit
dc.subjectMusic Educationit
dc.subjectFunzioni Esecutiveit
dc.subjectExecutive Functionsit
dc.subjectInibizioneit
dc.subjectInhibitionit
dc.subjectDifferenze Cognitiveit
dc.subjectCognitive Differencesit
dc.titleLo sviluppo delle funzioni esecutive e l’educazione musicale: uno studio esplorativoit
dc.title.alternativeMusic education and the development of executive functions: an exploratory studyit
dc.typeArticleit
dc.identifier.doi10.13137/2039-8646/33604-
dc.identifier.doieutx-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501-
item.languageiso639-1it-
item.openairetypearticle-
Appears in Collections:QuaderniCIRD 23 (2021)
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Gagliano_et_al_23.pdf586.02 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record


CORE Recommender

Page view(s)

119
checked on Sep 27, 2022

Download(s)

50
checked on Sep 27, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons