Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10077/33607
Title: | Competenze e valutazione nella tipologia A della prima prova dell’Esame di Stato | Other Titles: | Skills and assessment in type A of the first test of the State Exam | Authors: | Balsamo, Consiglia PICAMUS DANIELA |
Keywords: | Scuola Secondaria di Secondo Grado; Secondary School; Sistema Nazionale di Istruzione; National Education System; Esame di Stato; State Exam; Italia; Italy; Competenze; Skills; Valutazione; Evaluation | Issue Date: | 2021 | Publisher: | EUT Edizioni Università di Trieste | Source: | Consiglia Balsamo, Daniela Picamus, "Competenze e valutazione nella tipologia A della prima prova dell’Esame di Stato/Skills and assessment in type A of the first test of the State Exam", in: QuaderniCIRD, 23 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 103-116 | Journal: | QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 | Abstract: | Starting from the innovations envisaged by Legislative Decree 62/2017 in type A of the first written test of the State Examination, one of the three tracks for the first national written test, this paper investigates the new skill-based approaches in teaching, which have been gradually introduced in the Italian school over the last twenty years. In relation to rubrics and evaluation grids, tentative assessment guidelines are suggested, as well as a reflection on the exam questions. A partire dalle innovazioni previste dal D.Lgs. 62/2017 nella tipologia A della prima prova scritta dell’Esame di Stato, l’elaborato esplora le prospettive offerte da una didattica orientata allo sviluppo di competenze, progressivamente introdotta nella Scuola italiana nel corso degli ultimi vent’anni. In relazione alle rubriche d’esame e alle griglie di valutazione, viene suggerita una possibile griglia nonché una riflessione sulle domande proposte nella prova d’esame. |
Type: | Article | URI: | http://hdl.handle.net/10077/33607 | ISSN: | 2039-8646 | Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale |
Appears in Collections: | QuaderniCIRD 23 (2021) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Balsamo_Picamus_23.pdf | 193.19 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
CORE Recommender
This item is licensed under a Creative Commons License