Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10077/33608
Title: | Scrivere a Scuola nel dialogo tra le discipline: le opportunità offerte dalla nuova tipologia B della prima prova dell’Esame di Stato | Other Titles: | Writing at school in the dialogue between disciplines: the opportunities offered by the new type B of the first test of the State Exam | Authors: | Olini, Lucia | Keywords: | Scuola Secondaria di Secondo Grado; Secondary School; Sistema Nazionale di Istruzione; National Education System; Esame di Stato; State Exam; Italia; Italy; Competenze di Scrittura; Writing Skills; Interdisciplinarietà; Interdisciplinarity | Issue Date: | 2021 | Publisher: | EUT Edizioni Università di Trieste | Source: | Lucia Olini, "Scrivere a Scuola nel dialogo tra le discipline: le opportunità offerte dalla nuova tipologia B della prima prova dell’Esame di Stato/Writing at school in the dialogue between disciplines: the opportunities offered by the new type B of the first test of the State Exam", in: QuaderniCIRD, 23 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 117-129 | Journal: | QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 | Abstract: | The aim of this paper is to propose a reflection on the interdisciplinary approach to teaching with specific reference to the development of creative writing. References for this paper range from contributions by twentieth-century writers of the high-school canon to some well-known concepts taken from the field of neuroscience. Moreover, some recent studies on the comparison between the humanities and the life sciences will be considered to show how they opened up new and innovative horizons of research in literary studies. Si propone una riflessione sull’interdisciplinarità nella didattica, in particolare nella costruzione delle competenze di scrittura. Le coordinate entro le quali si colloca l’intervento sono fornite dalle opere di alcuni scrittori del Novecento che appartengono al canone scolastico, dalle note acquisizioni delle neuroscienze, nonché da alcuni studi che, in anni recenti, hanno accostato umanesimo e scienze della vita, aprendo negli studi letterari orizzonti di ricerca inediti. |
Type: | Article | URI: | http://hdl.handle.net/10077/33608 | ISSN: | 2039-8646 | DOI: | 10.13137/2039-8646/33608 | Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale |
Appears in Collections: | QuaderniCIRD 23 (2021) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Olini_23.pdf | 364.02 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
118
checked on Jan 26, 2023
Download(s)
55
checked on Jan 26, 2023
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License