Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10077/33609
Title: | Lo studio, la strada e l’acqua del fiume: argomentare (e scegliere) nella tipologia C della prima prova dell’Esame di Stato | Other Titles: | The study, the road and the water of the river: arguing (and choosing) in type C of the first test of the State Exam | Authors: | Spingola, Cinzia | Keywords: | Scuola Secondaria di Secondo Grado; Secondary School; Sistema Nazionale di Istruzione; National Education System; Esame di Stato; State Exam; Italia; Italy | Issue Date: | 2021 | Publisher: | EUT Edizioni Università di Trieste | Source: | Cinzia Spingola, "Lo studio, la strada e l’acqua del fiume: argomentare (e scegliere) nella tipologia C della prima prova dell’Esame di Stato/The study, the road and the water of the river: arguing (and choosing) in type C of the first test of the State Exam", in: QuaderniCIRD, 23 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 130-143 | Journal: | QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 | Abstract: | The expository-argumentative approach to investigate current issues which is required by the new Type C of State Examination, one of the three tracks for the first national written test, needs an integrated reading/writing approach. Besides accuracy and coherence in language, this approach implies critical reasoning on the issues involved and the addresser’s responsibility towards his/her addressees. This contribution aims to show how and why argumentative writing can draw on literature. In fact, literature can foster self-awareness and awareness of the others, thus fostering the ability to choose and debate. La riflessione critica di carattere espositivo-argomentativo su tematiche di attualità, richiesta dalla tipologia C del nuovo Esame di Stato al termine del secondo ciclo di istruzione, legittima come le altre due una didattica integrata di lettura e scrittura. Oltre all’uso accorto della lingua e alla coerenza dei procedimenti ragionativi e ideativi, essa presuppone il giudizio critico sulla complessità del reale e la responsabilità del confronto con la comunità dei destinatari. Il contributo esemplifica come e perché la scrittura argomentativa può avvalersi della letteratura: alimentando la coscienza di sé e dell’altro, essa sostiene le capacità di scegliere e di argomentarne le ragioni. |
Type: | Article | URI: | http://hdl.handle.net/10077/33609 | ISSN: | 2039-8646 | DOI: | 10.13137/2039-8646/33609 | Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale |
Appears in Collections: | QuaderniCIRD 23 (2021) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Spingola_23.pdf | 459.17 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
97
checked on Jan 26, 2023
Download(s)
26
checked on Jan 26, 2023
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License