Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/33609
Title: Lo studio, la strada e l’acqua del fiume: argomentare (e scegliere) nella tipologia C della prima prova dell’Esame di Stato
Other Titles: The study, the road and the water of the river: arguing (and choosing) in type C of the first test of the State Exam
Authors: Spingola, Cinzia
Keywords: Scuola Secondaria di Secondo GradoSecondary SchoolSistema Nazionale di IstruzioneNational Education SystemEsame di StatoState ExamItaliaItaly
Issue Date: 2021
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Cinzia Spingola, "Lo studio, la strada e l’acqua del fiume: argomentare (e scegliere) nella tipologia C della prima prova dell’Esame di Stato/The study, the road and the water of the river: arguing (and choosing) in type C of the first test of the State Exam", in: QuaderniCIRD, 23 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 130-143
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
The expository-argumentative approach to investigate current issues which is required by the new Type C of State Examination, one of the three tracks for the first national written test, needs an integrated reading/writing approach. Besides accuracy and coherence in language, this approach implies critical reasoning on the issues involved and the addresser’s responsibility towards his/her addressees. This contribution aims to show how and why argumentative writing can draw on literature. In fact, literature can foster self-awareness and awareness of the others, thus fostering the ability to choose and debate.

La riflessione critica di carattere espositivo-argomentativo su tematiche di attualità, richiesta dalla tipologia C del nuovo Esame di Stato al termine del secondo ciclo di istruzione, legittima come le altre due una didattica integrata di lettura e scrittura. Oltre all’uso accorto della lingua e alla coerenza dei procedimenti ragionativi e ideativi, essa presuppone il giudizio critico sulla complessità del reale e la responsabilità del confronto con la comunità dei destinatari. Il contributo esemplifica come e perché la scrittura argomentativa può avvalersi della letteratura: alimentando la coscienza di sé e dell’altro, essa sostiene le capacità di scegliere e di argomentarne le ragioni.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/33609
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/33609
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:QuaderniCIRD 23 (2021)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Spingola_23.pdf459.17 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

97
checked on Jan 26, 2023

Download(s)

26
checked on Jan 26, 2023

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons