Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/33610
Title: Diploma di Stato nelle scuole con lingua italiana in Croazia: l’esame di lingua italiana
Other Titles: State diploma in Italian language schools in Croatia: the Italian language exam
Državna diploma u školama s talijanskim jezikom u Hrvatskoj: ispit iz talijanskog jezika
Authors: Mazzieri-Sanković, Gianna
Keywords: Esame di StatoState Graduation ExamDržavna MaturaCroaziaCroatiaHrvatskaScuole con Lingua d’Insegnamento ItalianaSchools with Italian as the Language of InstructionŠkole s Talijanskim Nastavnim JezikomLingua e Letteratura ItalianaItalian Language and LiteratureTalijanski Jezik i KnjiževnostCompetenzeSkillsVještineInterdisciplinarietàInterdisciplinarityInterdisciplinarnost
Issue Date: 2021
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Gianna Mazzieri-Sanković, "Diploma di Stato nelle scuole con lingua italiana in Croazia: l’esame di lingua italiana/State diploma in Italian language schools in Croatia: the Italian language exam/Državna diploma u školama s talijanskim jezikom u Hrvatskoj: ispit iz talijanskog jezika", in: QuaderniCIRD, 23 (2021), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 144-159
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
This paper provides an overview of the history of the state graduation exam in schools in the Republic of Croatia with Italian as the language of instruction. It focuses on the innovations introduced in the examinations for the school year 2021/2022, following the implementation of the curricular reform and the definition of single curricular disciplines. The contribution focuses both on Italian language and literature tests and on the innovations proposed in the most recent Catalogue for the state graduation exam.

Il presente contributo offre una panoramica sulla storia dell’Esame di Stato nelle scuole che adottano come lingua di insegnamento la lingua italiana nella Repubblica di Croazia. Si sofferma sulle novità introdotte negli Esami di Stato della Scuola secondaria di secondo grado per l’anno scolastico 2021/2022 a seguito dell’attuazione della riforma curriculare e della definizione dei Cataloghi per le singole discipline. Il contributo si concentra infine sulle prove finali di lingua e letteratura italiana e sulle novità proposte nell'ultimo Catalogo per l’Esame di Stato.

Prilog nudi kratak osvrt na povijest državne mature u školama s talijanskim nastavnim jezikom u Republici Hrvatskoj, a posebno se dotiče novih ispitnih područja koja su uvedena u ispite za školsku godinu 2021/2022. Nakon provedbe kurikularne reforme i nakon donošenja novih kurikola za pojedine predmete. U radu se posebna pozornost posvećuje ispitima iz talijanskog jezika i književnosti te novim uputama koje je stručna radna skupina predložila u najnovijem Katalogu za državnu maturu.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/33610
ISSN: 2039-8646
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:QuaderniCIRD 23 (2021)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Mazzieri-Sankovic_23.pdf622.32 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

64
checked on Aug 11, 2022

Download(s)

22
checked on Aug 11, 2022

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons