Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/33692
Title: L’opera di Andrija Maurović, padre del fumetto croato
Authors: Dorigo, Marco
Piasevoli, Vesna
Keywords: Fumetto croatoStoria del fumettoVjerenica mačaSeoba HrvataFumetto storicofumetto jugoslavoFumettistafumettiarte eroticaCroatian comicscomicscomicstriphistory of comicshistorical comicsYugoslav comicserotic art
Issue Date: 2021
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Marco Dorigo, Vesna Piasevoli, "L’opera di Andrija Maurović, padre del fumetto croato" in: "Slavica Tergestina 27 (2021/II)", EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 202-233
Series/Report no.: Slavica Tergestina
Abstract: 
Sul ‘padre del fumetto croato’ rimane ancora molto da scoprire. La storia del fumetto in Croazia e nell’ex Jugoslavia ha inizio con il nome di Maurović, sicuramente il più importante fumettista croato del XX secolo. Il suo primo fumetto, Vjerenica mača, fu pubblicato nel 1935. Maurović visse tutta la complessità del secolo breve e il destino dei suoi fumetti seguì i grandi sommovimenti di quell’epoca: prima, durante e dopo la Seconda guerra mondiale. Come artista, dovette fare i conti con diversi sistemi e regimi. Partecipò alla lotta di liberazione partigiana, rimanendo fedele a se stesso e alle proprie idee fino alla fine dei suoi giorni. Sulla sua vita ‘fuori dagli schemi’, con alti e bassi, circolano numerose leggende. Oltre al fumetto, si dedicò alle caricature, ai poster, alle pubblicità ed alle illustrazioni, iniziando e concludendo la propria parabola artistica con opere a tema erotico.

Much remains to be discovered about the ‘father of Croatian comics’. The history of comics in Croatia and Yugoslavia starts with the name of Maurović, certainly the most important Croatian cartoonist of the 20th century. His first comic book, Vjerenica mača, was published in 1935. Maurović experienced all the complexity of the short century and the fate of his comics follows the great events of that time: before, during and after the Second World War. As an artist, he lived under different systems and regimes. He took part in the Partisan liberation movement, remaining faithful to himself and his ideas until the end of his days. About his life ’ outside the box’, with ups and downs, there are many legends. In addition to comics, he drew caricatures and posters, advertising and illustrations, starting and ending his artistic life with erotic themes.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/33692
ISSN: 1592-0291
eISSN: 2283-5482
DOI: 10.13137/2283-5482/33692
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:Slavica Tergestina 27 (2021/II)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
05-Dorigo_Piasevoli.pdf1.86 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

31
checked on Sep 30, 2022

Download(s)

5
checked on Sep 30, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons