Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/33697
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPalli, Claudiait
dc.date.accessioned2022-07-01T08:58:46Z-
dc.date.available2022-07-01T08:58:46Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationClaudia Palli, "Бежать нельзяостаться: Storie di Migrazioni a Fumetti." in: "Slavica Tergestina 27 (2021/II)", EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2021, pp. 323-341it
dc.identifier.issn1592-0291-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10077/33697-
dc.description.abstractQuesto breve articolo comincia con una riflessione sul fumetto come genere letterario e sulla popolarità che ha acquisito nel corso del tempo. In seguito, si presenta il graphic novel Бежать нельзя остаться di Aleksej Olejnikov e se ne analizza il contesto sociale e culturale in cui è inserito. Viene esaminato inoltre il legame tra questo libro e le istituzioni internazionali, come l’Alto Commissariato delle Nazioni Unite per i Rifugiati (UNHCR) e russe, come la casa editrice Samokat e il Museo di Arte Contemporanea Garage. Lo scopo di questo graphic novel è raccontare l’immigrazione ai giovani affinché, da un lato, capiscano le difficoltà che devono affrontare i migranti forzati e, dall’altro, siano loro stessi preparati a vivere in una società multiculturale qual è la nostra. Infine si fa un breve riferimento all’architettura e in particolare al Museo Garage, importante per capire perché il libro sia stato presentato in questo spazio. Si conclude con una proposta di traduzione del titolo.it
dc.description.abstractThis short article starts with a reflection on comics as literary genre and on its popularity in Italy throughout the years. Then it presents the russian graphic novel Бежать нельзя остаться written by Aleksey Oleynikov and analyses the social and cultural context in which it is inscribed. It examines the connection between this publication and institutions: international ones such as United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) and russians, as the independent publishing house Samokat and the Garage Museum of Contemporary Art. The aim of this graphic novel is to talk about immigration to young people so that, on one hand, they understand the difficulties that refugees have face and, on the other hand, they grow accustomed to living in a multicultural society like ours. There is a note on architecture referred to the Garage Museum, which is important to understand why this comics was presented in this space. It ends with a note on a possible translation of the title.it
dc.language.isoitit
dc.publisherEUT Edizioni Università di Triesteit
dc.relation.ispartofseriesSlavica Tergestinait
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectFumettoit
dc.subjectAdolescentiit
dc.subjectRifugiatiit
dc.subjectUNHCRit
dc.subjectRussiait
dc.subjectMoscait
dc.subjectMuseo Garageit
dc.subjectComicsit
dc.subjectAdolescentsit
dc.subjectRefugeesit
dc.subjectMoscowit
dc.subjectGarage Museumit
dc.titleБежать нельзяостаться: Storie di Migrazioni a Fumetti.it
dc.title.alternativeБежать нельзя остаться: Migration Stories in Comics.it
dc.typeArticleit
dc.identifier.doi10.13137/2283-5482/33697-
dc.identifier.eissn2283-5482-
dc.identifier.doieutx-
item.languageiso639-1it-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypearticle-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501-
Appears in Collections:Slavica Tergestina 27 (2021/II)
Files in This Item:
File Description SizeFormat
10-Palli.pdf4.47 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record


CORE Recommender

Page view(s)

59
checked on Dec 2, 2022

Download(s)

10
checked on Dec 2, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons