Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10077/33938
Title: | Dimenticare il nemico (dopo averlo costruito): pratiche di de-visualizzazione dell’avversario nei monumenti ai caduti della Prima guerra mondiale | Authors: | De Grassi, Massimo | Keywords: | Iconography; Propaganda; Monuments; First World War; Sculpture; Iconografia; Propaganda; Monumenti; Prima guerra mondiale; Scultura | Issue Date: | 2022 | Publisher: | EUT Edizioni Università di Trieste | Source: | Massimo De Grassi, "Dimenticare il nemico (dopo averlo costruito): pratiche di de-visualizzazione dell’avversario nei monumenti ai caduti della Prima guerra mondiale" in: "Qualestoria. Rivista di storia contemporanea. L, N.ro 1, Giugno 2022", EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2022, pp. 67-86 | Journal: | Qualestoria. Rivista di storia contemporanea | Series/Report no.: | Qualestoria. Rivista di storia contemporanea | Abstract: | The contribution focuses on the evolution of the image of the enemy in monuments, starting with the wars of independence, such as the Tower of San Martino to close with the long season of monuments to the fallen. The contrast between the systematic use of denigrating images of the enemy throughout the war season and their almost total disappearance after the end of the war was emphasized, when the new “cult of the fallen” will make the representation of the opponent fought for so long progressively irrelevant. |
Type: | Article | URI: | http://hdl.handle.net/10077/33938 | ISSN: | 0393-6082 | DOI: | 10.13137/0393-6082/33938 | Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale |
Appears in Collections: | 50/1 - Qualestoria. Rivista di storia contemporanea. L, N.ro 1, Giugno 2022 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
05-De_Grassi.pdf | 1.72 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
54
checked on Feb 4, 2023
Download(s)
7
checked on Feb 4, 2023
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License