Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/34174
Title: Perché insegnare la Fisica con l’approccio ISLE
Authors: Bologna, Valentina
LONGO, FRANCESCO 
Keywords: Didattica della FisicaPhysics EducationDidattica LaboratorialeLaboratory EducationAmbiente di ApprendimentoLearning EnvironmentMetodologie d’indagineInquiry MethodConoscenza del Contenuto per l’InsegnamentoContent Knowledge for Teaching
Issue Date: 2022
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Valentina Bologna, Francesco Longo, "Perché insegnare la Fisica con l’approccio ISLE", in: QuaderniCIRD, 24 (2022), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2022, pp. 29-51
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
Physics textbooks affect teaching methods. They provide teachers with content management, curriculum design, and materials to build students’ learning abilities and have a crucial role in the teaching-learning process, as teachers recognise. However, Physics textbooks sometimes limit teachers’ efforts to innovate Physics teaching strategies. “College Physics - Explore and Apply” is a Physics textbook based on the ISLE (Investigative Science Learning Environment) approach. This book is more than a simple textbook: it illustrates a completely new approach towards Physics and presents an innovative teaching-learning Physics process. Teachers who have adopted this approach and the associate textbook will never go back to the oldest teaching methods.

I libri di testo di fisica influenzano lo stile di insegnamento. Essi forniscono agli insegnanti la gestione dei contenuti, la progettazione del curriculum e i materiali per costruire l’apprendimento degli studenti. Hanno un ruolo fondamentale nel processo di insegnamento-apprendimento, come viene riconosciuto dagli insegnanti. Allo stesso tempo, limitano gli sforzi degli insegnanti per l’innovazione delle strategie didattiche della fisica. “College Physics - Explore and Apply” è un libro di testo di fisica basato sull'approccio ISLE (Investigative Science Learning Environment). È più di un semplice libro di testo. È una filosofia e un modo per innovare il processo di insegnamento-apprendimento della fisica. Gli insegnanti che hanno iniziato ad adottare questo approccio e questo libro di testo non intendono tornare più indietro.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/34174
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/34174
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:QuaderniCIRD 24 (2022)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Bologna-Longo_24.pdf1.13 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

71
checked on Jan 29, 2023

Download(s)

20
checked on Jan 29, 2023

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons