Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/34176
Title: Un esempio di Laboratorio di Educazione alimentare sul tema “Da quel che mangio a quel che voglio mangiare: consapevolezza e azioni per favorire il mio benessere”
Other Titles: An example of a Food Education Laboratory on the theme “From what I eat to what I want to eat: awareness and actions to promote my well-being”
Authors: Tortora, Mariarosaria
Keywords: Educazione AlimentareFood EducationScienza e Cultura dell’AlimentazioneFood Science and CultureScienze della SaluteHealth SciencesDidattica LaboratorialeLaboratory EducationScuolaSchoolRicerca DidatticaEducational Research
Issue Date: 2022
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Mariarosaria Tortora, "Un esempio di Laboratorio di Educazione alimentare sul tema 'Da quel che mangio a quel che voglio mangiare: consapevolezza e azioni per favorire il mio benessere'”/An example of a Food Education Laboratory on the theme 'From what I eat to what I want to eat: awareness and actions to promote my well-being'", in: QuaderniCIRD, 24 (2022), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2022, pp. 80-110
Journal: QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646 
Abstract: 
The contribution offers a paradigmatic example of educational research applied to the design of laboratory activities dedicated to food education. The articulated training course proposed enhances the synergistic contribution of scientific and humanistic disciplines in a heuristic perspective and represents an organic systematization of consolidated teaching experiences undertaken in secondary schools. The case studies proposed, which were carefully selected, are intended to promote conscious food choices for a healthy lifestyle in students.

Il contributo offre un esempio paradigmatico di ricerca didattica applicata alla progettazione di attività laboratoriali dedicate all’Educazione alimentare. L’articolato percorso formativo proposto valorizza in prospettiva euristica il contributo sinergico offerto dalle discipline scientifiche e umanistiche e rappresenta una sistematizzazione organica di consolidate esperienze didattiche intraprese nelle Scuole secondarie di secondo grado. I casi di studio proposti, opportunamente selezionati, intendono promuovere negli studenti scelte alimentari consapevoli nel quadro di uno stile di vita sano.
Type: Article
URI: http://hdl.handle.net/10077/34176
ISSN: 2039-8646
DOI: 10.13137/2039-8646/34176
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Appears in Collections:QuaderniCIRD 24 (2022)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Tortora_24.pdf1.01 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

104
checked on Jan 27, 2023

Download(s)

30
checked on Jan 27, 2023

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons