Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 25 (2022)
  6. Alla ricerca degli elementi smarriti: un gioco come strumento per sviluppare un percorso di apprendimento
 
  • Details
  • Metrics
Options

Alla ricerca degli elementi smarriti: un gioco come strumento per sviluppare un percorso di apprendimento

In search of lost elements: a game as a tool to developed a learning path
Tortora, Mariarosaria
2023
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
DOI
10.13137/2039-8646/34767
http://hdl.handle.net/10077/34767
  • Article

Abstract
This paper reports an educational activity regarding the periodic table. This activity consists of a structured game path, known as an Escape room, in which first-year students of technical schools are divided into groups and asked to solve puzzle games, each related to the other, in order to lead them to a common aim. The importance of the various phases, including student involvement, debriefing and restitution, are discussed. The activity can be used both as consolidation of previous knowledge and as a catalyst for knowledge development in the discipline.
Nel contributo si esemplifica un’attività didattica dedicata alla scoperta della Tavola periodica degli elementi, indirizzata agli studenti della classe prima degli Istituti tecnici. Trattasi di un percorso di gioco strutturato, conosciuto come Escape room, in cui i ragazzi vengono suddivisi in gruppi e attraverso la risoluzione di una serie di enigmi tra loro collegati vengono condotti verso un obiettivo comune. Si discute dell’effetto del coinvolgimento dello studente, delle fasi di debriefing e di restituzione che conferiscono valenza didattica all’attività, da utilizzare sia come un momento di consolidamento delle conoscenze pregresse sia come catalizzatore per lo sviluppo di nuove conoscenze della disciplina.
Subjects
  • Apprendimento Basato ...

  • Game Based Learning

  • Escape Room Didattica...

  • Educational Escape Ro...

  • Partecipazione

  • Involvement

  • Chimica

  • Chemistry

  • Tavola Periodica

  • Periodic Table

  • Laboratorio di Chimic...

  • Chemistry Laboratory

Source
Mariarosaria Tortora, "Alla ricerca degli elementi smarriti: un gioco come strumento per sviluppare un percorso di apprendimento/In search of lost elements: a game as a tool to developed a learning path", in: QuaderniCIRD, 25 (2022), EUT Edizioni Università di Trieste, Trieste, 2023, pp. 56-76
Languages
it
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internazionale
Licence
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Tortora_25.pdf

Format

Adobe PDF

Size

1.01 MB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback