Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. Prospero. Rivista di letterature e culture straniere
  5. 1994 / 1 Prospero. Rivista di culture anglo-germaniche
  6. "Die Hamletmaschine" di Heiner Müller
 
  • Details
  • Metrics
Options

"Die Hamletmaschine" di Heiner Müller

Rega, Lorenza
1994
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
1123-2684
http://hdl.handle.net/10077/7036
  • Article

Abstract
Un’analisi di un’opera di uno dei più importanti, più discussi e più contraddittori autori del teatro tedesco del dopoguerra, vissuto nella Repubblica Democratica Tedesca. Si tratta di una tragedia moderna in cui la storia in quanto tale sembra non esistere più, raggelata dopo il crollo di tutte le ideologie. Il testo è costituito da una serie di citazioni, autocitazioni fedeli o rimaneggiate non sempre immediatamente individuabili e tali da rendere estremamente complicata l’interpretazione. "Die Hamletmaschine" è la distruzione dell’intellettuale: Amleto è un intellettuale che prova soltanto disgusto e nausea nei confronti di un mondo che non riesce a cambiare. L’originale shakespeariano viene stravolto: Amleto diventa un simbolo della perdita di speranza; secondo l’autore il dramma è al tempo stesso la rappresentazione del fallimento necessario e l’autocritica dell’intellettuale contemporaneo.
The essay analyses the work of one of the most important, discussed, and contradictory authors of the German theatre of the post-war period, an author who lived in the German Democratic Republic. The study regards the modern tragedy in which the story as such does apparently not exist anymore, since it is ‘frozen’ after the disruption of all ideologies. The text is composed by a series of quotations, faithful or reworked self-quotations which are not always immediately detectable, thus rendering the interpretation extremely complicated. "The Hamletmachine" is the intellectual’s destruction: Hamlet is an intellectual who experiences only nausea and disgust with a world that is unable to change. The original Shakespearian text is turned upside down: Hamlet becomes the symbol of the loss of hope. According to the author, drama is, at the same time, the representation of the necessary collapse and the self-critique of the contemporary intellectual.
Series
Prospero. Rivista di Letterature Straniere, Comparatistica e Studi Culturali
I (1994)
Subjects
  • Die Hamletmaschine

  • Heiner Müller

  • Repubblica Democratic...

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Lorenza Rega, "Die Hamletmaschine" di Heiner Müller", in: Prospero. Rivista di Letterature Straniere, Comparatistica e Studi Culturali, I (1994), pp. 122-132
Languages
it
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Rega_Prospero_1994_I.pdf

Format

Adobe PDF

Size

2.86 MB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback