2003 / 10 Prospero. Rivista di culture anglo-germaniche

Scarica il numero completo della rivista / Download issue full text


CONTENTS / SOMMARIO


Crivelli Renzo S.

Dieci anni fa, la scommessa di "Prospero"


Gefter Wondrich Roberta

Introduzione a "La città come testo" : Atti del convegno (Trieste, 3 dicembre 2003)


Fortunati Vita

Le città utopiche tra immaginazione e storia


Gregori Flavio

Lo spazio anomico dell'eccesso: la satira urbana nel primo Settecento inglese


Rossi Luca

La casa del diavolo: Londra libertina


Meineke Eva

I misteri della città nella narrativa europea del primo Ottocento: un'analisi imagologica


Cuojati Francesca

New Findings in Piranesi's Antiquities of Rome: Urban Archaelogies in John Soane and Thomas De Quincey


Luciani Giovanni

Il castello di Wemmick


Squeo Alessandra

Great Expectations, "great exhibitions": illusioni e inganni nella Londra vittoriana


Gefter Wondrich Roberta

"Berlin is a skeleton which aches in the cold": the city as fictional autobiography in Christopher Isherwood's Goodbye to Berlin


Zavagno Marianna

"Liverpool is Where the Heart is". The Image of the City in the Liverpool Poetry of the Sixties


Mancini C. Bruna

Writing and Reading the Urban (Hyper) Text of London


Pelaschiar Laura

The City as Text. The Case of Belfast: from Gothic Horror-Story to Post-Modern Novel


Dallapiazza Michael

La città come fantasmagoria e la nuova mentalità urbana nel Partonopier und Meliur di Konrad von Würzburg


Del Zotto Carla

La città medievale nel Welscher Gast del friulano Tommasino di Cerclaria


Sinisi Lucia

La città come rappresentazione dell'inferno nell'Irlanda medievale del XIV secolo


Sauer Hans

Time Words and Time Concepts in Anglo-Saxon Prose: The Theodulfi Capitula


Foi Maria Carolina

Sefarditi, marrani e Schlemihle. Sul "Rabbi di Bacherach" di Heinrich Heine


Longo Maddalena

Der Vicomte von Valmont und William Lovell: Kriegs- und Überlebensstrategie


Falconi Francesca

Lo smascheramento del logos e la riabilitazione della phoné nella Medea di Christa Wolf


Luttini Roberta

La "svolta" del 1989 nella lingua letteraria tedesco-orientale


Crivelli Renzo S., Federici Eleonora, Gatto Denise, Caroti Simone, Dallapiazza Michael

Recensioni, Reviews, Rezensionen


Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 23
  • Publication
    Prospero. Rivista di culture anglo-germaniche. Università di Trieste. Dipartimento di Civiltà Anglo-Germaniche. N° X - MMIII
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2003)
    Prospero. Rivista di letterature e culture straniere è una rivista annuale a stampa e online ad accesso aperto del Dipartimento di Studi Umanistici dell’Università di Trieste (DiSU), pubblicata dal 1994 presso la casa editrice EUT Edizioni Università di Trieste. È apparsa in precedenza con il complemento di titolo Rivista di letterature e civiltà Anglo-germaniche e, dal 2005 al 2011, con quello di Rivista di Letterature straniere, Comparatistica e Studi culturali. La rivista pubblica contributi originali dedicati alle letterature di lingua inglese, tedesca e francese. Prospero ospita contributi inediti di studiosi italiani e stranieri che pongono il testo letterario e l’analisi testuale al centro di più ampie riflessioni di carattere ermeneutico, filologico e storico-culturale. In particolare, si apre alle convergenze di carattere interdisciplinare e transdisciplinare tra la letteratura e gli altri saperi. Numeri monografici curati da guest editors italiani e stranieri su temi specifici si alternano a numeri miscellanei.
      1052  1739
  • Publication
    Recensioni, Reviews, Rezensionen
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2003)
    Crivelli, Renzo S.
    ;
    Federici, Eleonora
    ;
    Gatto, Denise
    ;
    Caroti, Simone
    ;
    Dallapiazza, Michael
      951  1577
  • Publication
    La "svolta" del 1989 nella lingua letteraria tedesco-orientale
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2003)
    Luttini, Roberta
    Works by Hermann Kant, Christoph Hein, Helga Königsdorf, and Helga Schubert are here examined, particularly in consideration of the ambivalent relationships between the devotion to the ideological reasons of socialism, and the critical representation of the restrictions that affected civil life in the GDR. In the aftermath of the German reunification, the reflection on the ongoing social and political transformations produces some paradigm shifts in these author's use of the language; such changes are intended to highlight the potentiality that these texts have in presenting the radicality of these transformations.
      842  1153
  • Publication
    Lo smascheramento del logos e la riabilitazione della phoné nella "Medea" di Christa Wolf
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2003)
    Falconi, Francesca
    By way of a revival/recovery of the defining traits of Medea prior to the Euripidean codification, Christa Wolf aims at bringing to life a mythopoeic tradition based on pre-rational foundations, and transmitted solely through the oral channel. The supremacy of the vocal tale dissolves the traditional narrative orders and, on an anthropological level, it redefines the necessary conditions for the communication of its sense. By connecting the characterisation of the protagonists to the uniqueness of their voice, the novel restores the reception modalities that are proper to the epic. In this essay, the author gives an account of several forms of vocal expression that stand at the basis of the plot, from the chant to the autobiographical record and the incoherent howl.
      1090  2151
  • Publication
    Der Vicomte von Valmont und William Lovell: Kriegs- und Überlebensstrategie
    (EUT Edizioni Università di Trieste, 2003)
    Longo, Maddalena
    In this essay, a parallel reading of "Les Liaisons Dangereuses" by Choderlos de Laclos and "William Lovell" by Tieck is carried out. Structural correspondences (both are epistolary novels) are intertwined with the elements of a thematic continuity, linked to the logic of the intrigue. Nevertheless, while in Laclos the seductive strategy that pervades the plot develops according to a linear pattern and finds its accomplishment in the realisation of the erotic desire, in Tieck the fulfilment of the sexual tension is overturned in a nihilistic disenchantment devoid of any possible remedial.
      889  719