Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/8508
Title: L'atomo dà i numeri!
Authors: Del Maschio, Mariarita
Keywords: didattica della matematicamathematics educationscuola secondaria di primo gradoMiddle Schoolscienze integratescience integrationmatematicamathematicschimicachemistry
Issue Date: 2012
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Mariarita Del Maschio, "L'atomo dà i numeri!", in: QuaderniCIRD, 5 (2012), pp. 5-15.
Series/Report no.: QuaderniCIRD
5 (2012)
Abstract: Il laboratorio qui descritto, svolto con allievi di scuola secondaria di primo grado (età 12-13 anni), è basato su attività interdisciplinari di matematica e chimica. Dopo aver introdotto la teoria atomica e il modello dell’atomo, si è parlato di numero atomico, di numero di massa e di peso atomico, soffermandosi sul concetto di media ponderata. Lo studio dell’atomo ha offerto lo spunto per introdurre il concetto di ordine di grandezza, le potenze con esponente negativo e la notazione scientifica dei numeri. Per concludere, il concetto di proporzionalità diretta è stato illustrato nell’ambito delle reazioni chimiche, con un semplice esperimento.
The workshop described here has been carried out with students of lower secondary school level (aged 12-13) and is based on interdisciplinary activities in mathematics and chemistry. After introducing the atomic theory and the model of the atom, we discussed the atomic number, the mass number and the atomic weight, focusing on the concept of average weight. The study of the atom has been the occasion to introduce the notion of order of magnitude, powers with negative exponents and scientific notation numbers. To conclude, the concept of direct proportionality has been illustrated with a simple experiment in the context of chemical reactions.
URI: http://hdl.handle.net/10077/8508
ISSN: 2039-8646
Appears in Collections:QuaderniCIRD 05 (2012)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DelMaschio_Cird5_2012.pdf799.17 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

674
checked on Feb 23, 2018

Download(s)

2,611
checked on Feb 23, 2018

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons