Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10077/8509
Title: Misure e strumenti di misura
Authors: Gasparinetti, Nadia
Keywords: didattica della matematicamathematics educationscuola secondaria di primo gradoMiddle Schoolscienze integratescience integrationmisura di grandezze chimichemeasurement of chemical quantitiesmisura di grandezze fisichemeasurement of phisical quantities
Issue Date: 2012
Publisher: EUT Edizioni Università di Trieste
Source: Nadia Gasparinetti, "Misure e strumenti di misura", in: QuaderniCIRD, 5 (2012), pp. 17-27.
Series/Report no.: QuaderniCIRD
5 (2012)
QuaderniCIRD
5 (2012)
Abstract: In questo laboratorio per la scuola secondaria di primo grado, mettendo in rilievo alcuni aspetti matematici correlati, si affronta il problema della misura di alcune grandezze fisiche e chimiche, in svariati ambiti. Sono stati considerati, ad esempio, i circuiti elettrici, la luminosità delle stelle, l’intensità di un terremoto, l’acidità di una soluzione. Gli studenti hanno utilizzato vecchi strumenti del laboratorio della scuola, ma hanno anche costruito rudimentali apparecchi per misurare e modelli per illustrare la teoria. Hanno imparato a usare le potenze di dieci per esprimere numeri molto grandi o molto piccoli.
In this laboratory for lower secondary school level, we approached the problem of the measurement of physical and chemical quantities, in order to show some features of mathematics in different situations. For example, the study of electric circuits, the magnitude of stars, the intensity of earthquakes and the acidity of a solution (pH) were taken into account. The students used old measuring instruments and assembled rudimentary tools. Moreover, they created concrete models to illustrate the concepts. They also learned to use the powers of 10 to express large or small numbers.
URI: http://hdl.handle.net/10077/8509
ISSN: 2039-8646
Appears in Collections:QuaderniCIRD 05 (2012)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Gasparinetti_Cird5_2012.pdf450.12 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record


CORE Recommender

Page view(s)

864
checked on Apr 11, 2019

Download(s)

1,130
checked on Apr 11, 2019

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons