Publication: Che tombola! Così tante soluzioni da essere un problema!
Date
2012
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Abstract
In questo contributo si illustrerà il progetto didattico con il quale si è costruito il laboratorio
“Che tombola! Così tante soluzioni da essere un problema!” presentato all’ottava edizione di
“La matematica dei ragazzi: scambi di esperienze fra coetanei”. Tema centrale è la risoluzione,
all’interno dell’insieme degli interi relativi, delle equazioni diofantee di I grado e la
possibilità di ragionare attorno a problemi che possono ammettere più di una soluzione o addirittura
infinite. Si descriveranno sia il percorso seguito per la realizzazione del laboratorio,
sia il percorso proposto agli studenti in visita durante la manifestazione, distinguendo fra i
tre livelli scolastici (scuola primaria, scuola secondaria di I e II grado) a cui ci siamo rivolti.
In conclusione, si presenteranno alcune osservazioni personali sul lavoro svolto.
This paper will describe the educational project on which the workshop “What bingo! So many solutions that it is a problem!” was based and presented to the VIII edition of the project “La matematica dei ragazzi: scambi di esperienze tra coetanei”. The central themes are the resolution of first degree Diophantine equations, within the set of relative integers, and the ability to think about problems which can have one or even an infinite number of solutions. The steps of the construction of the laboratory and its activities will be described. In particular, it will be shown the pathway for the visiting students, who were divided into the three levels of education (primary school, lower and high secondary school) to whom our project was addressed. In conclusion, some personal observations will be made on our project.
This paper will describe the educational project on which the workshop “What bingo! So many solutions that it is a problem!” was based and presented to the VIII edition of the project “La matematica dei ragazzi: scambi di esperienze tra coetanei”. The central themes are the resolution of first degree Diophantine equations, within the set of relative integers, and the ability to think about problems which can have one or even an infinite number of solutions. The steps of the construction of the laboratory and its activities will be described. In particular, it will be shown the pathway for the visiting students, who were divided into the three levels of education (primary school, lower and high secondary school) to whom our project was addressed. In conclusion, some personal observations will be made on our project.
Description
Keywords
didattica della matematica, mathematics education, scuola secondaria di primo grado, high secondary school, algebra, equazioni diofantee di I grado, firs degree Diofanto's equations
Citation
Paola Gallopin, "Che tombola! Così tante soluzioni da essere un problema!", in: QuaderniCIRD, 5 (2012), pp. 28-44.