Repository logo
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
Repository logo
  • Archive
  • Series/Journals
  • EUT
  • Events
  • Statistics
  • English
  • Italiano
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. EUT Edizioni Università di Trieste
  3. Periodici
  4. QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
  5. QuaderniCIRD 05 (2012)
  6. Giocando con le equivalenze
 
  • Details
  • Metrics
Options

Giocando con le equivalenze

Mucelli, Letizia
2012
Loading...
Thumbnail Image
ISSN
2039-8646
http://hdl.handle.net/10077/8511
  • Article

Abstract
In questo laboratorio i ragazzi della classe terza (età 16-17 anni) del Liceo Linguistico Europeo “Paolino d’Aquileia” (Gorizia), accompagnati dalla loro insegnante, hanno creato un percorso, articolato in più postazioni-gioco, volto a sviluppare l’intuizione sul concetto di equivalenza, in maniera quanto più semplice e naturale possibile, affinché anche i visitatori più piccini (a partire dalla classe terza della scuola primaria) potessero orientarsi con successo. Partendo dall’equivalenza tra figure piane, si è analizzato il legame con il concetto di congruenza. Si è passati poi all’equivalenza tra solidi, introducendo anche il principio di Cavalieri e il metodo degli indivisibili, proponendo ai visitatori più grandi anche l’analisi (e simulazione con Cabri) di due teoremi di Torricelli, studiati dall’originale in latino, in cui si prova l’equivalenza tra una sfera e un cono, con altezza pari al raggio della sfera, e raggio del cerchio di base pari al diametro della sfera.
In this workshop the students, aged 16-17, who attend the 3rd year of Liceo Linguistico Europeo “Paolino d’Aquileia” in Gorizia, were led by their teacher to create a pathway organized into several game-posts. This pathway was aimed at developing intuitively the concept of equivalency, which should be understood very easily in order to allow younger learners, 8-9 years old, to grasp it. First of all, the equivalence between plane figures has been analysed, also in the light of the concept of congruency. The analysis then moved to the equivalence between solid figures. The Cavalieri’s Principle and the method of indivisibles were introduced. The analysis of two theorems of Torricelli (and a simulation applying Cabri) were also shown to the older visitors. Torricelli’s theorems, which demonstrate the equivalence between a sphere and a cone, provided that its height equals the sphere radius and that the radius of the base circle equals the sphere diameter, had been previously considered by the students in the original text in Latin.
Series
QuaderniCIRD
5 (2012)
QuaderniCIRD
5 (2012)
Subjects
  • didattica della matem...

  • mathematics education...

  • scuola secondaria di ...

  • High secondary school...

  • geometria

  • geometry

  • misura

  • measure

Publisher
EUT Edizioni Università di Trieste
Source
Letizia Mucelli, "Giocando con le equivalenze", in: QuaderniCIRD, 5 (2012), pp. 45-58.
Languages
it
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Mucelli_Cird5_2012.pdf

Format

Adobe PDF

Size

937.76 KB

Indexed by

 Info

Open Access Policy

Share/Save

 Contacts

EUT Edizioni Università di Trieste

OpenstarTs

 Link

Wiki OpenAcces

Archivio Ricerca ArTS

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback